Відмінності між версіями «Педагогічна інноватика Назарчук О.А.»
 (→Інтерактивні практичні заняття)  | 
				 (→Проведення та перевірка модульного контролю)  | 
				||
| (не показані 12 проміжних версій 2 учасників) | |||
| Рядок 3: | Рядок 3: | ||
Добрий день! Сьогодні за розкладом у нас інтерактиане практичне заняття. На моїй сторінці обговорення Ви знайдете теоретичний матеріал. Опрацюйте його та дайте відповіді на питання:  | Добрий день! Сьогодні за розкладом у нас інтерактиане практичне заняття. На моїй сторінці обговорення Ви знайдете теоретичний матеріал. Опрацюйте його та дайте відповіді на питання:  | ||
*У чому суть технологічності в освіті?  | *У чому суть технологічності в освіті?  | ||
| + | Відповідь:  | ||
| + | Суть технологічності освіти полягає в в тому, що будь-яка педагогічна технологія повинна задовольнити деякі основні методологічні вимоги (критерії технологічності)  | ||
| + | Концептуальність – у будь-якій педагогічній технології повинна бути опора на конкретну наукову концепцію, яка включає філософське, психологічне, дидактичне і соціально - педагогічне обґрунтування досягнень освітніх цілей.  | ||
| + | Системність – пед. технологія повинна володіти всіма ознаками системи: логікою процесу, взаємозв’язком всіх його частин, цілісністю.  | ||
| + | Можливість управління – це можливість діагностичного ціле направлення, планування, проектування процесу навчання, поетапної діагностики, варіювання засобам і методами процесу навчання з метою корекції результатів.  | ||
| + | Ефективність – сучасні пед. технології існують в конкурентних умовах і повинні бути ефективними в результатах і оптимальними в затратах, гарантувати досягнення конкретного стандарту навчання.  | ||
| + | Відтворення – можливість застосування (повторення, відтворення) пед. технології в інших однотипних навчальних закладах, іншими суб’єктами.  | ||
| + | |||
*Що таке технологічний підхід у навчанні?  | *Що таке технологічний підхід у навчанні?  | ||
* Простежте еволюцію поняття "педагогічна технологія".  | * Простежте еволюцію поняття "педагогічна технологія".  | ||
--[[Користувач:Матковська Марина Вікторівна|Матковська Марина Вікторівна]] ([[Обговорення користувача:Матковська Марина Вікторівна|обговорення]]) 12:03, 20 січня 2015 (EET)  | --[[Користувач:Матковська Марина Вікторівна|Матковська Марина Вікторівна]] ([[Обговорення користувача:Матковська Марина Вікторівна|обговорення]]) 12:03, 20 січня 2015 (EET)  | ||
| + | Добрий день, Марина Вікторівна! Опрацював теоретичний матеріал та даю відповіді на запитання.  | ||
| + | |||
| + | Продовжуємо наше заняття. Прочитавши текст лекції на моїй сторінці обговорення, дайте відповіді на наступні питання:  | ||
| + | *Дайте порівняльний аналіз різних підходів до розкриття терміна"педагогічна технологія".  | ||
| + | * Наповніть змістом терміни "освітня технологія", "педагогічна технологія", "технологія навчання", " технологія виховання", "персоніфіковані технології".  | ||
| + | --[[Користувач:Матковська Марина Вікторівна|Матковська Марина Вікторівна]] ([[Обговорення користувача:Матковська Марина Вікторівна|обговорення]]) 10:33, 27 січня 2015 (EET)  | ||
| + | |||
| + | Відповідь:  | ||
| + | 1. Педагогічна технологія - це системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів та їх взаємодій, що ставить своїм завданням оптимізацію форм освіти (ЮНЕСКО). Педагогічна технологія - це зв'язані в одне ціле методи, форми, кошти, способи, матеріальні ресурси, які забезпечують досягнення мети, тобто все, що знаходиться між метою і результатом(за Підласим І.П.). Педагогічна технологія - продумана у всіх деталях модель спільної педагогічної діяльності з проектування, організації та проведення освітнього процесу із забезпеченням комфортних умов як для учнів, так і для вчителя (за Монаховим В.М.). 2. Освітня технологія - це стратегія розвитку національного, державного, регіонального і муніципального освітнього простору. 3. Педагогічна технологія - це системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів та їх взаємодій,що ставить своїм завдання оптимізацію форм освіти.4. Технологія навчання - це шлях освоєння конкретного навчального матеріалу в межах предмета, теми, питання. 5. Технології виховання - це обгрунтована система педагогічних засобів, форм, методів, їх етапність, націленість на вирішення. 6. Персоніфіковані технології засновані на науково - теоретичному обгрунтуванні і систематизації поглядів педагогічних персоналій в контексті розвитку освіти в Україні.  | ||
| + | |||
| + | Шановні колеги! Продовжуємо працювати.  | ||
| + | |||
| + | * Чи згодні Ви з твердженням, що будь-яка педагогічна система завжди технологіча?  | ||
| + | * Обґрунтуйте Ваше ставлення до проблеми технологізації виховного процесу.  | ||
| + | * Чи може, на Вашу думку,  вітчизняна система освіти вийти з кризи, запозичивши якусь цілісну освітню систему, яку можна було б взяти за взірець? Відповідь аргументуйте.  | ||
| + | --[[Користувач:Матковська Марина Вікторівна|Матковська Марина Вікторівна]] ([[Обговорення користувача:Матковська Марина Вікторівна|обговорення]]) 11:26, 12 лютого 2015 (EET)  | ||
==== Індивідуальні заняття ====  | ==== Індивідуальні заняття ====  | ||
| + | Доброго дня! За розкладом в нас індивідуальні заняття. На моїй сторінці обговорення Ви знайдете  перелік літератури та завдання. Сподіваюсь, що рекомендована література буде Вам корисною.  | ||
| + | --[[Користувач:Матковська Марина Вікторівна|Матковська Марина Вікторівна]] ([[Обговорення користувача:Матковська Марина Вікторівна|обговорення]]) 12:01, 17 лютого 2015 (EET)  | ||
| + | |||
| + | Продовжуємо працювати. Нагадую, що Вам потрібно  виконати завдання з педагогічної інноватики.--[[Користувач:Матковська Марина Вікторівна|Матковська Марина Вікторівна]] ([[Обговорення користувача:Матковська Марина Вікторівна|обговорення]]) 12:17, 2 березня 2015 (EET)  | ||
| + | |||
| + | Відпоаідь:  | ||
| + | Педагогічна технологія функціонує як наука, що досліджує найраціональніші шляхи навчання, і як система способів, принципів і регулятивів, які застосовують у навчанні, і як реальний процес навчання. Тоді як методика встановлює конкретні закономірності, створюючи базу для теоретичного узагальнення, реалізуючи це у вигляді системи педагогічних рекомендацій, перетворюючи загальні теоретичні положення в конкретні дії вчителів та учнів.  | ||
==== Консультації ====  | ==== Консультації ====  | ||
| + | Тема консультації "Особливості окремих педагогічних технологій та впровадження їх у навчально-виховний процес". Звертайтесь з питаннями, якщо такі маєте.   | ||
| + | === Нагадую про  необхідність виконання Вами завдань з педагогічної інноватики.===  | ||
| + | |||
| + | --[[Користувач:Матковська Марина Вікторівна|Матковська Марина Вікторівна]] ([[Обговорення користувача:Матковська Марина Вікторівна|обговорення]]) 09:50, 27 березня 2015 (EET)  | ||
====Тематичні дискусії (Інтернет-семінари) ====  | ====Тематичні дискусії (Інтернет-семінари) ====  | ||
| − | + | Сутність поняття „інноваційна діяльність” відбиває не лише особливості процесу оновлення, внесення нових елементів у традиційну систему освітньої практики, а й органічно включає в себе характеристику індивідуального стилю діяльності педагога-новатора. Інноваційна діяльність передбачає вищий ступінь педагогічної творчості, педагогічне винахідництво нового в педагогічній практиці, що спрямоване на формування творчої особистості, враховує соціально-економічні та політичні зміни в суспільстві й проявляється в ціле покладанні, визначенні мети, завдань, а також змісту і технологій інноваційного навчання. Вчитель інноваційної орієнтації − це особистість, здатна брати на себе відповідальність, вчасно враховувати ситуацію соціальних змін і є найбільш перспективним соціальним типом педагога. Як учитель-дослідник, він спрямований на науково-обґрунтовану організацію навчально-виховного процесу з прогностичним спрямуванням, має адекватні ціннісні орієнтації, гнучке професійне мислення, розвинуту професійну самосвідомість, готовність до сприйняття нової інформації, високий рівень самоактуалізації, володіє мистецтвом рефлексії. Пропоную винести на обговорення наступні питання:  | |
| + | * Що мотивує педагогів до інноваційної діяльності?  | ||
| + | * Як Ви проектуєте педагогічні інновації у навчально-виховний процес ЗНЗ?  | ||
| + | * Як Ви оцінюєте ефективність апробованих та впроваждуваних педагогічних нововведень?  | ||
| + | * Ваше ставлення  до новаторства та ступінь  поінформованості про проблеми діяльності педагогів-новаторів.  | ||
| + | Залучайтесь до дискусії.  | ||
| + | --[[Користувач:Матковська Марина Вікторівна|Матковська Марина Вікторівна]] ([[Обговорення користувача:Матковська Марина Вікторівна|обговорення]]) 11:24, 14 квітня 2015 (EEST)  | ||
==== Проведення та перевірка модульного контролю ====  | ==== Проведення та перевірка модульного контролю ====  | ||
| + | Дайте відповідь  на тестові питання:  | ||
| + | |||
| + | 1.	Сутність особистісно орієнтованої освіти полягає у :  | ||
| + | *а) вивченні індивідуально-психологічних особливостей учнів;  | ||
| + | *б) збагаченні суб‘єктного досвіду учнів, задоволенні їх освітніх інтересів та запитів;  | ||
| + | *в) організації індивідуального навчання;  | ||
| + | *г) всі відповіді правильні;  | ||
| + | *д) правильна відповідь відсутня.  | ||
| + | 2.	Як суб‘єкт навчальної діяльності учень відрізняється такими характеристиками (вилучіть зайве):  | ||
| + | *а) бажання діяти за аналогією, одержувати готову інформацію;   | ||
| + | *б) ініціативність та активність;  | ||
| + | *в) високі пізнавальні мотиви;  | ||
| + | *г) уміння планувати й організовувати діяльність;  | ||
| + | *д) критичне мислення.  | ||
| + | 3.	Педагогічна технологія – це:  | ||
| + | *а) сукупність методів та прийомів навчання, котрі забезпечують одержання певної освіти;  | ||
| + | *б) засоби, за допомогою яких вчитель розв‘язує поставлені перед ним задачі по навчанню та вихованню учнів;  | ||
| + | *в) цілісна педагогічна система як синтез мети, змісту, необхідних форм, методів та засобів навчання й діагностики, яка забезпечує досягнення спрогнозованих результатів;  | ||
| + | *г) всі відповіді правильні;  | ||
| + | *д) правильна відповідь відсутня.  | ||
| + | 4.	Інноваційний процес в освіті характеризується як:  | ||
| + | *а) цілеспрямована зміна в системі освіти, що полягає у появі нової теорії, технології, змісту та форм освіти або у заміні принципів, на яких ґрунтується функціонування системи освіти;  | ||
| + | *б) діяльність з апробації нових форм та методів навчання чи виховання;  | ||
| + | *в) діяльність із запровадження сучасних педагогічних технологій з метою підвищення ефективності шкільної освіти;  | ||
| + | *г) усі відповіді вірні.  | ||
| + | 5.	Інтерактивними методами навчання є:  | ||
| + | *а) пізнавально-пошукова діяльність: робота з текстом, географічними картами, пошук інформації і Інтернеті;  | ||
| + | *б) проблемна лекція, оглядова лекція, контрольна робота, пояснення;  | ||
| + | *в) самостійна робота учня;  | ||
| + | *г) евристична бесіда, мозковий штурм, диспут, дискусія, тренінг, сюжетно-рольова гра;  | ||
| + | *д) всі відповіді правильні.  | ||
| + | 6.	Сутність дослідницького методу навчання у тому, що:  | ||
| + | *а) учні самі здобувають знання в процесі розв‘язання проблеми та самостійного здійснення пошуку засобів для її розв‘язання;  | ||
| + | *б) вчитель визначає проблему та демонструє шлях її дослідження та розв‘язання;  | ||
| + | *в) учні під керівництвом вчителя визначають проблему та здійснюють керований пошук шляхів її розв‘язання;  | ||
| + | *г) всі відповіді правильні;  | ||
| + | *д) правильна відповідь відсутня.  | ||
| + | 7.	Пізнавальний інтерес розвивається за допомогою таких прийомів (вилучіть зайве):  | ||
| + | *а) зацікавлення змістом навчального матеріалу;  | ||
| + | *б) зацікавлення процесом навчання;  | ||
| + | *в) включення учнів у творчу діяльність;  | ||
| + | *г) постановка проблемної задачі;  | ||
| + | *д) пред‘явлення дидактичних вимог;   | ||
| + | 8.	У чому полягає суть професійної компетентності вчителя? Оберіть найбільш повну відповідь:  | ||
| + | *а) у знаннях закономірностей розвитку особистості;  | ||
| + | *б) в єдність теоретичної і практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності;  | ||
| + | *в) у знаннях цілей, завдань і технологій навчання і виховання;  | ||
| + | *г) у наявності аналітичних, прогностичних, проективних, рефлексивних умінь  | ||
| + | *д) у володінні різноманітними педагогічними техніками.  | ||
| + | --[[Користувач:Матковська Марина Вікторівна|Матковська Марина Вікторівна]] ([[Обговорення користувача:Матковська Марина Вікторівна|обговорення]]) 11:38, 27 квітня 2015 (EEST)  | ||
| + | |||
| + | Добрий день Марина Вікторівна.  | ||
| + | Відповіді:  | ||
| + | 1. б)  | ||
| + | 2. а)  | ||
| + | 3. в)  | ||
| + | 4. г)  | ||
| + | 5. г)  | ||
| + | 6. в)  | ||
| + | 7. д)  | ||
| + | 8. г)  | ||
Поточна версія на 09:34, 28 квітня 2015
Зміст
Інтерактивні практичні заняття
Добрий день! Сьогодні за розкладом у нас інтерактиане практичне заняття. На моїй сторінці обговорення Ви знайдете теоретичний матеріал. Опрацюйте його та дайте відповіді на питання:
- У чому суть технологічності в освіті?
 
Відповідь: Суть технологічності освіти полягає в в тому, що будь-яка педагогічна технологія повинна задовольнити деякі основні методологічні вимоги (критерії технологічності) Концептуальність – у будь-якій педагогічній технології повинна бути опора на конкретну наукову концепцію, яка включає філософське, психологічне, дидактичне і соціально - педагогічне обґрунтування досягнень освітніх цілей. Системність – пед. технологія повинна володіти всіма ознаками системи: логікою процесу, взаємозв’язком всіх його частин, цілісністю. Можливість управління – це можливість діагностичного ціле направлення, планування, проектування процесу навчання, поетапної діагностики, варіювання засобам і методами процесу навчання з метою корекції результатів. Ефективність – сучасні пед. технології існують в конкурентних умовах і повинні бути ефективними в результатах і оптимальними в затратах, гарантувати досягнення конкретного стандарту навчання. Відтворення – можливість застосування (повторення, відтворення) пед. технології в інших однотипних навчальних закладах, іншими суб’єктами.
- Що таке технологічний підхід у навчанні?
 - Простежте еволюцію поняття "педагогічна технологія".
 
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 12:03, 20 січня 2015 (EET) Добрий день, Марина Вікторівна! Опрацював теоретичний матеріал та даю відповіді на запитання.
Продовжуємо наше заняття. Прочитавши текст лекції на моїй сторінці обговорення, дайте відповіді на наступні питання:
- Дайте порівняльний аналіз різних підходів до розкриття терміна"педагогічна технологія".
 - Наповніть змістом терміни "освітня технологія", "педагогічна технологія", "технологія навчання", " технологія виховання", "персоніфіковані технології".
 
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 10:33, 27 січня 2015 (EET)
Відповідь: 1. Педагогічна технологія - це системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів та їх взаємодій, що ставить своїм завданням оптимізацію форм освіти (ЮНЕСКО). Педагогічна технологія - це зв'язані в одне ціле методи, форми, кошти, способи, матеріальні ресурси, які забезпечують досягнення мети, тобто все, що знаходиться між метою і результатом(за Підласим І.П.). Педагогічна технологія - продумана у всіх деталях модель спільної педагогічної діяльності з проектування, організації та проведення освітнього процесу із забезпеченням комфортних умов як для учнів, так і для вчителя (за Монаховим В.М.). 2. Освітня технологія - це стратегія розвитку національного, державного, регіонального і муніципального освітнього простору. 3. Педагогічна технологія - це системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів та їх взаємодій,що ставить своїм завдання оптимізацію форм освіти.4. Технологія навчання - це шлях освоєння конкретного навчального матеріалу в межах предмета, теми, питання. 5. Технології виховання - це обгрунтована система педагогічних засобів, форм, методів, їх етапність, націленість на вирішення. 6. Персоніфіковані технології засновані на науково - теоретичному обгрунтуванні і систематизації поглядів педагогічних персоналій в контексті розвитку освіти в Україні.
Шановні колеги! Продовжуємо працювати.
- Чи згодні Ви з твердженням, що будь-яка педагогічна система завжди технологіча?
 - Обґрунтуйте Ваше ставлення до проблеми технологізації виховного процесу.
 - Чи може, на Вашу думку, вітчизняна система освіти вийти з кризи, запозичивши якусь цілісну освітню систему, яку можна було б взяти за взірець? Відповідь аргументуйте.
 
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 11:26, 12 лютого 2015 (EET)
Індивідуальні заняття
Доброго дня! За розкладом в нас індивідуальні заняття. На моїй сторінці обговорення Ви знайдете перелік літератури та завдання. Сподіваюсь, що рекомендована література буде Вам корисною.
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 12:01, 17 лютого 2015 (EET)
Продовжуємо працювати. Нагадую, що Вам потрібно  виконати завдання з педагогічної інноватики.--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 12:17, 2 березня 2015 (EET)
Відпоаідь: Педагогічна технологія функціонує як наука, що досліджує найраціональніші шляхи навчання, і як система способів, принципів і регулятивів, які застосовують у навчанні, і як реальний процес навчання. Тоді як методика встановлює конкретні закономірності, створюючи базу для теоретичного узагальнення, реалізуючи це у вигляді системи педагогічних рекомендацій, перетворюючи загальні теоретичні положення в конкретні дії вчителів та учнів.
Консультації
Тема консультації "Особливості окремих педагогічних технологій та впровадження їх у навчально-виховний процес". Звертайтесь з питаннями, якщо такі маєте.
Нагадую про необхідність виконання Вами завдань з педагогічної інноватики.
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 09:50, 27 березня 2015 (EET)
Тематичні дискусії (Інтернет-семінари)
Сутність поняття „інноваційна діяльність” відбиває не лише особливості процесу оновлення, внесення нових елементів у традиційну систему освітньої практики, а й органічно включає в себе характеристику індивідуального стилю діяльності педагога-новатора. Інноваційна діяльність передбачає вищий ступінь педагогічної творчості, педагогічне винахідництво нового в педагогічній практиці, що спрямоване на формування творчої особистості, враховує соціально-економічні та політичні зміни в суспільстві й проявляється в ціле покладанні, визначенні мети, завдань, а також змісту і технологій інноваційного навчання. Вчитель інноваційної орієнтації − це особистість, здатна брати на себе відповідальність, вчасно враховувати ситуацію соціальних змін і є найбільш перспективним соціальним типом педагога. Як учитель-дослідник, він спрямований на науково-обґрунтовану організацію навчально-виховного процесу з прогностичним спрямуванням, має адекватні ціннісні орієнтації, гнучке професійне мислення, розвинуту професійну самосвідомість, готовність до сприйняття нової інформації, високий рівень самоактуалізації, володіє мистецтвом рефлексії. Пропоную винести на обговорення наступні питання:
- Що мотивує педагогів до інноваційної діяльності?
 - Як Ви проектуєте педагогічні інновації у навчально-виховний процес ЗНЗ?
 - Як Ви оцінюєте ефективність апробованих та впроваждуваних педагогічних нововведень?
 - Ваше ставлення до новаторства та ступінь поінформованості про проблеми діяльності педагогів-новаторів.
 
Залучайтесь до дискусії. --Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 11:24, 14 квітня 2015 (EEST)
Проведення та перевірка модульного контролю
Дайте відповідь на тестові питання:
1. Сутність особистісно орієнтованої освіти полягає у :
- а) вивченні індивідуально-психологічних особливостей учнів;
 - б) збагаченні суб‘єктного досвіду учнів, задоволенні їх освітніх інтересів та запитів;
 - в) організації індивідуального навчання;
 - г) всі відповіді правильні;
 - д) правильна відповідь відсутня.
 
2. Як суб‘єкт навчальної діяльності учень відрізняється такими характеристиками (вилучіть зайве):
- а) бажання діяти за аналогією, одержувати готову інформацію;
 - б) ініціативність та активність;
 - в) високі пізнавальні мотиви;
 - г) уміння планувати й організовувати діяльність;
 - д) критичне мислення.
 
3. Педагогічна технологія – це:
- а) сукупність методів та прийомів навчання, котрі забезпечують одержання певної освіти;
 - б) засоби, за допомогою яких вчитель розв‘язує поставлені перед ним задачі по навчанню та вихованню учнів;
 - в) цілісна педагогічна система як синтез мети, змісту, необхідних форм, методів та засобів навчання й діагностики, яка забезпечує досягнення спрогнозованих результатів;
 - г) всі відповіді правильні;
 - д) правильна відповідь відсутня.
 
4. Інноваційний процес в освіті характеризується як:
- а) цілеспрямована зміна в системі освіти, що полягає у появі нової теорії, технології, змісту та форм освіти або у заміні принципів, на яких ґрунтується функціонування системи освіти;
 - б) діяльність з апробації нових форм та методів навчання чи виховання;
 - в) діяльність із запровадження сучасних педагогічних технологій з метою підвищення ефективності шкільної освіти;
 - г) усі відповіді вірні.
 
5. Інтерактивними методами навчання є:
- а) пізнавально-пошукова діяльність: робота з текстом, географічними картами, пошук інформації і Інтернеті;
 - б) проблемна лекція, оглядова лекція, контрольна робота, пояснення;
 - в) самостійна робота учня;
 - г) евристична бесіда, мозковий штурм, диспут, дискусія, тренінг, сюжетно-рольова гра;
 - д) всі відповіді правильні.
 
6. Сутність дослідницького методу навчання у тому, що:
- а) учні самі здобувають знання в процесі розв‘язання проблеми та самостійного здійснення пошуку засобів для її розв‘язання;
 - б) вчитель визначає проблему та демонструє шлях її дослідження та розв‘язання;
 - в) учні під керівництвом вчителя визначають проблему та здійснюють керований пошук шляхів її розв‘язання;
 - г) всі відповіді правильні;
 - д) правильна відповідь відсутня.
 
7. Пізнавальний інтерес розвивається за допомогою таких прийомів (вилучіть зайве):
- а) зацікавлення змістом навчального матеріалу;
 - б) зацікавлення процесом навчання;
 - в) включення учнів у творчу діяльність;
 - г) постановка проблемної задачі;
 - д) пред‘явлення дидактичних вимог;
 
8. У чому полягає суть професійної компетентності вчителя? Оберіть найбільш повну відповідь:
- а) у знаннях закономірностей розвитку особистості;
 - б) в єдність теоретичної і практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності;
 - в) у знаннях цілей, завдань і технологій навчання і виховання;
 - г) у наявності аналітичних, прогностичних, проективних, рефлексивних умінь
 - д) у володінні різноманітними педагогічними техніками.
 
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 11:38, 27 квітня 2015 (EEST)
Добрий день Марина Вікторівна. Відповіді: 1. б) 2. а) 3. в) 4. г) 5. г) 6. в) 7. д) 8. г)