Відмінності між версіями «Маловисторопський НВК:загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лебединської районної ради»

Матеріал з HistoryPedia
Перейти до: навігація, пошук
(Заснування навчального закладу, зміни у статусі, основні події)
(Заснування навчального закладу, зміни у статусі, основні події)
Рядок 41: Рядок 41:
 
Запорукою успіху в роботі з дітьми є й співпраця з батьками. Як і в далекі 40-ві роки ХХ століття, так і зараз батьківським зборам, де вирішуються нагальні проблеми школи та навчання учнів, відводиться важлива роль. Запрошувались батьки офіційно, про що свідчить один із збережених документів, датований 1946 роком.
 
Запорукою успіху в роботі з дітьми є й співпраця з батьками. Як і в далекі 40-ві роки ХХ століття, так і зараз батьківським зборам, де вирішуються нагальні проблеми школи та навчання учнів, відводиться важлива роль. Запрошувались батьки офіційно, про що свідчить один із збережених документів, датований 1946 роком.
 
[[Файл:Запрошення.jpg|200px|thumb|right|Запрошення на батьківські збори з підписом директора і батьків]]
 
[[Файл:Запрошення.jpg|200px|thumb|right|Запрошення на батьківські збори з підписом директора і батьків]]
 +
Батьки допомагали школі матеріально і фізично (ремонтували школу, косили траву та ін.), а також брали участь в організації загальношкільних заходів, допомагали дітям з костюмами, декораціями тощо. Важливу роль у співпраці з батьками відігравали класні керівники, які налагоджували листи взаєморозуміння під час проблемних моментів у навчанні та поведінці учнів, давали цінні поради, вчасно приходили на допомогу. Тому й пам’ятають своїх класних керівників та перших вчителів численні випускники кількох поколінь, приходять до них у гості, надсилають вітальні листівки.
 +
Не менш вагомим у Маловисторопській школі було й спортивне виховання. У 40-80-х роках воно здійснювалося на території спортмайданчика та у так званій «спортхаті» (кімнаті у колишній хаті, що належала школі). Незважаючи на відсутність просторого приміщення, спортсмени Маловисторопської школи показували чудові результати зі стрільби, лижних гонок та легкої атлетики на районних та обласних змаганнях, про що свідчать численні грамоти й кубки. Багато для розвитку спорту у повоєнний період зробили Коваленко Михайло Іванович, Захаров Борис Дмитрович, Чехівський Павло Лазарович, які мали відмінну фізичну підготовку і власним прикладом спрямовували учнів до нових досягнень. Справжня ера фізкультури й спорту розпочалася в школі, коли у 1962 році до неї прийшов новий учитель Кравченко Микола Олександрович, який 42 роки плідно й невтомно готував переможців змагань різного рівня, розрядників та володарів значка ГПО («Готовий до праці й оборони»). Легкоатлетичні та лижні кроси, спортивні свята, туристичні походи, військово-патріотична гра «Зірниця», тиждень фізкультури і спорту – ось неповний перелік тих заходів, які організовував Микола Олександрович. На кожній перерві проводились рухливі ігри, футбол, піонербол, а перед заняттями – фізична зарядка. В арсеналі багатьох випускників школи є грамоти за спортивні досягнення, і в цьому заслуга, звісно, їхнього наставника.
 +
Важливою ланкою у навчально-виховному процесі було й донині залишається музичне виховання. У своїх спогадах «Миттєвості. Сторінки життя» Владислав Бойко згадує, що «ні перенесені лиха й незгоди, ні одноманітне, сповнене тяжкої праці життя не могли пригасити того оптимізму, що завжди живе в народі. Коли наставав вечір, усе село дзвеніло від пісень: на одному кутку заводили однієї, на другому – другої, а на третьому – ще інакшої…» Самодіяльні артисти з Малого Висторопа, переважно студенти й викладачі Маловисторопського технікуму, часто здобували призи на районних та обласних фестивалях. Не відставали від них і учні школи. До кожного урочистого календарного свята готувався концерт з піснями, віршами, танцями, театральними постановками, які проходили в сільському клубі. Подивитися на виступи дітей приходили не тільки друзі, батьки, а й жителі села, студенти. Запрошували школярів і до технікумівських концертних лаштунків. А до фестивалів та конкурсів готувалися з повною серйозністю: шили костюми, розучували танці різних народів, підбирали відповідний репертуар. Віртуозними керівниками художньої самодіяльності в школі в 50-90-х роках були Коваленко Михайло Іванович, Бугаєнко Раїса Іванівна, Мартиненко Олександр Іванович, Шульов Сергій Леонідович.
 +
Вони навчали дітей співу не тільки на уроках, але й на вокальних гуртках, організовували хор.
 +
Завдяки їм професійно займаються музикою художній керівник місцевого коледжу Антонченко Василь Пилипович, його син, працівник районного будинку культури Антонченко Сергій Васильович. Неодноразово підкорювали сцени Всеукраїнських фестивалів «Боромля», «Міліцейські зорі» Вікторія та Юлія Коваленки, перлиною фестивалю «Студентська весна» була Погожа Тамара.
 +
Значну роль у формуванні музичних смаків та розвитку учнів відіграв духовий оркестр, який ще у дореволюційні часи існував при місцевому Романівському цукровому заводі.  У 1943 році мідні труби потрапили до 206-ї стрілкової дивізії 40-ї стрілкової армії (командарм армії Маршал Москаленко К.С.). У 1945 році вони грали на  честь Перемоги в Берліні. Серед учасників оркестру – випускники Маловисторопської школи Губаренко Василь Петрович та Криловецький Борис Григорович. Не розлучався з цим інструментом і молодший брат Бориса Григоровича, Криловецький Іван Григорович.
 +
У 60-80-тих роках ХХ століття духовий оркестр, у який набирались талановиті учні, очолював Мельниченко Микола Іванович.
 +
Кілька поколінь учнів з Малого Висторопа брали участь в урочистостях села, їздили на фестивалі, демонстрували свою майстерність у музичних колективах.
 +
Формуванню естетичних смаків учнів сприяють уроки образотворчого мистецтва. Виставки малюнків, плакатів та виробів декоративно-ужиткового мистецтва розвивають не тільки уяву, фантазію, а й творче мислення. Для багатьох учнів школи образотворче мистецтво є одним із найулюбленіших предметів. А надто тоді коли наставник професіонал. Неодноразово учні школи нагороджувались призами за перемоги в конкурсах малюнків. У 60-х роках одним із найталановитіших учнів був Кочура Леонід, який отримав у подарунок картину.
 +
Коли у 80-х роках до школи прийшов працювати Камчатний Леонід Павлович, серед його підопічних, які відвідували гурток образотворчого мис-тецтва, майже щороку були переможці виставок малюнків.
 +
На досить висо-кому рівні у школі була налагоджена піонерська, патріотична та турис-тична робота. Ще в 20-30-х роках у селі з’явилися члени Всесоюзної комсомольської та піонерської організацій, які сприяли залученню молоді до суспільно-корисної роботи, активізували діяльність гуртків, спортивних секцій, вели агітаційну роботу, намагались бути зразком для наслідування. У роки Великої Вітчизняної війни колишній учень школи, комсомолець, зв’язківець партизанського загону Кіндрата Карпова, Володимир Клюшник, ризикуючи життям, розвішував червоні прапори, переписував і розповсюджував листівки від Радянського інформбюро, за що був розстріляний німцями. Його приклад спонукав учнів школи, Бойка Степана й Редька Леоніда, перерізати провід, який вів до тодішнього приміщення сільськогосподарського технікуму, де стояв загін карателів. Цим вчинком вони вивели рацію з ладу. Уночі хлопці кіньми возили партизанам у Ситниківський ліс ліжка, матраци. Якби їх тоді спіймали, то теж би розстріляли. По війні ці діти отримали категорію учасників Великої Вітчизняної війни.
 +
У повоєнний період піонерський рух набирав обертів. Було створено шкільну піонерську дружину на чолі зі старшим піонервожатим. У 1-му класі учнів на день Жовтневої революції – 7 листопада – приймали в жовтенята, а учнів 3-го класу 22 квітня (на день народження В. Леніна) приймали  піонери. У 14-річному віці вступали до комсомолу. Починаючи з 3-го класу, учнівський колектив складався з 1 чи 2 піонерських загонів, які мали свою назву, девіз, програму дій та піонерський куточок, розподілялися на ланки (жовтенята – на зірочки), де обиралися ланкові (зіркові), голова ради загону із заступником.
 +
Піонери старших класів були вожатими для молодших, проводили для них ігри, різні заходи, допомагали в цікавих і корисних справах, були прикладом. Голови рад загонів входили до ради піонерської дружини, яка з 1963 року почала носити ім’я Володі Клюшника. Її очолював голова ради дружини. Також був учком, члени якого звітували перед головою учкому про успішність учнів класу. Таким чином, інформація по рівень навчальних досягнень була досить прозорою. Кращі учні й піонери нагороджувалися грамотами, путівками до піонерських таборів, цінними подарунками, делегувалися на піонерські зльоти. Хто порушував Правила для учнів, погано навчався, радою піонерської дружини міг бути виключений із піонерів. Атрибутами шкільної піонерської дружини були прапор, горн і барабан. На всіх лінійках піонери під салютом стояли струнко, коли проносили прапор. Кожен загін шикувався на відведеному місці, проголошував девіз, голова ради загону здавав рапорт голові ради дружини, а той старшому піонервожатому, який доповідав директору. Особливо урочисто відзначався День піонерії 19 травня, коли запалювалося вогнище, були концерт та ігрова програма.
 +
Частими гостями на лінійках та виховних заходах були ветерани війни і праці, які розповідали про себе, своїх побратимів та колег. Такі бесіди піднімали авторитет кращих людей села, допомагали учням зорієнтуватися у виборі майбутньої професії, у мотивації майбутнього, прищеплювали патріотичні почуття.
 +
Зонами піонерської дії були і залишаються пам’ятники загиблим воїнам, ветерани війни, яким надається посильна допомога. Учні школи обов’язкові учасники мітингів, присвячених Дню Перемоги, вшануванню П.С. Рибалка та ін. Їхніми зусиллями було зібрано чимало матеріалів про партизанський рух на території Маловисторопської сільської ради, про ветеранів Великої Вітчизняної війни. Серед старших піонервожатих 40-80-х рові слід назвати Гавриленко Олену Михайлівну, Мовчан Лідію Федорівну, Попову Галину Іванівну, Забугу Ніну Григорівну, Кулініч Ніну Григорівну, Савченко Людмилу Олексіївну, Капліну Ларису Петрівну та ін.
 +
Щороку кращі учні та піонери здійснювали туристичні поїздки до міст-героїв, на виставки, що збагачувало їх кругозір, розширювало знання як про Україну, так і колишні Республіки Радянського Союзу, про досягнення трударів.
 +
Крім Нового року, 8 Березня, 23 лютого, найбільш улюбленими святами школярів були День знань – 1 вересня та День останнього дзвоника – 25 травня, коли зустрічалися школярі усіх класів (молодші приходили на лінійку з «маленької школи»), нагороджувалися відмінники навчання, вшановувалися випускники й першокласники, лунав перший чи останній дзвоник, який є реліквією школи. Тоді шкільне подвір’я було затісним для школярів, однак від цього воно ставало ще затишнішим та привітнішим.
 +
Наприкінці 80-х років, коли почали будувати нову школу, учні та педагоги були окрилені новими ідеями та планами, тому з великим ентузіазмом брали активну участь у будівництві та облаштуванні кабінетів. Перехід відбувся в листопаді 1990 року, коли під час святкової лінійки директор Ковалевський Володимир Сергійович привітав з новосіллям всю шкільну родину. Починаючи з цього року, зміни сталися як на державному, так і на освітянському рівні. Після розвалу Радянського Союзу припинили існування комсомольська та ленінська піонерська організації. На зміну старшому піонервожатому прийшов педагог-організатор. Ним у 1990-1991 навчальному році була Білокобильська Любов Борисівна, яка започаткувала у школі самоуправління, традиційний звітний концерт «Суцвіття наших справ». Який уже 20-й рік поспіль проходить у День останнього дзвоника.
 +
Відтоді як у 1995 році директором став Бондаренко Ю.Б., школа вийшла на передові позиції у районі, про неї та її вчителів, працівників та учнів неодноразово друкувалося в районній газеті «Життя Лебединщини», обласній газеті «Сумщина», дитячому часописі «Бім-Бом», газеті «Будьмо разом» та ін.
  
 
===Директори===
 
===Директори===

Версія за 11:46, 27 березня 2015

Повна назва навчального закладу

Маловисторопський навчально-виховний комплекс:загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад

Адреса навчального закладу

Лебединський район село Малий Вистороп,вулиця Ювілейна,10

Історія навчального закладу

Заснування навчального закладу, зміни у статусі, основні події

Організація навчально-виховного процесу Навчально-виховний процес у школі від часу її створення можна уявити як снігову кулю: з кожним роком її розміри за рахунок нових нашарувань збільшуються, а отже й потужність теж. Порівнювати навантаження пересічного учня, що жив сто років тому, із сучасним навіть немає сенсу. Це буде не на користь не занадто виснаженої складними підручниками, численними олімпіадами та конкурсами, зате фізично загартованої та психічно врівноваженої дитини минулого. Чи варто радіти з того, що наші учні постійно зайняті то уроками, то додатковими заняттями та гуртками, то пошуком цікавої інформації та літератури? Звичайно, варто, адже у наш напружений, із шаленим ритмом час не можна відставати від сучасних вимог. Якщо діти зайняті наукою, спортом, музикою чи працею, це означає, що їх не затягує вир брудних вулиць,наповнених одвічними людськими пороками, що вибивають з-під ніг нормальний соціальний ґрунт. Як же відбувалася організація навчально-виховного процесу в Маловисторопській школі у різні роки? Можна лише здогадуватися на основі бачених кінофільмів, прочитаних документальних та художніх творів, яким було навчання наприкінці ХІХ століття. Велика кількість дітей, зведена до одного класу, зрозуміло, не могла засвоїти на однаковому рівні навчальний матеріал. До того ж для вирішення питань дисципліни та старанності застосовувались тілесні покарання, що було звичним явищем, але не нормою. Крім основних предметів – арифметики, читання, письма – діти вивчали закон Божий та займалися співом. Кращі співаки входили до церковного хору, відзначалися високою виконавською майстерністю під час сільських свят. Навчальний рік розпочинався 1 жовтня, коли закінчувались польові роботи. Батьки приводили записувати своїх дітей, здійснюючи при цьому натуральну оплату. Дехто навчався одну зиму, освоївши елементарні знання, однак були й такі, що, отримавши початкову освіту, навчалися далі. Яскравим прикладом є доля П.С. Рибалка, сина простого робітника місцевого цукрозаводу, який завдяки наполегливості та непересічним здібностям з рядового вийшов у генерали, став видатним головнокомандуючим. Початкова освіта тривала 4 роки, але чимало учнів через скрутне становище сім’ї, хвороби, війну чи сирітство так і залишалися недоучками. Лише лікнепи та вечірні школи намагалися надолужити згаяне. Звичайно, ті діти, які відзначалися винятковими здібностями та гарною дисципліною, у кінці навчального року отримували похвальні листи та подарунки. Уміння грамотно й красиво писати відкривало їм дорогу в контори, кабінети службовців, навіть школи, однак для цього потрібно було навчатися далі. Коли Маловисторопська школа в 20-х роках ХХ століття була початковою, всі учні навчалися в приміщенні старої школи (2-го народного земського училища) в одну зміну, бо тут вистачало класних кімнат, була учительська, спортмайданчик, але після реорганізації в 7-річну приміщення не могло прийняти всіх учнів одночасно (їхня кількість збільшувалась за рахунок дітей, які приходили із сусідніх сіл та хуторів), тому навчання проводилось у дві зміни. Навчальний заклад тоді очолював завідувач. Він їздив конем у різних справах, опікуючись благоустроєм школи. Учителі проводили уроки, приймали іспити. Зараз про їх методичний рівень важко судити, однак коли 85-літній дідусь Криловецький Іван Григорович, уже забувши прізвище вчительки, бадьоро декламує німецькою вірш, вивчений на уроці, складається враження, що вчителі були досить вимогливими та компетентними . Особливо цінувалися педагоги з вищою освітою , бо їх на селі було не так багато. Документ, який дозволяв викладацьку діяльність, видавався лише після того,як молодий спеціаліст проходив випробувальний стаж ,що становив 3 роки. Зберігся документ, який належав директору школи Шукайло Лучезарі Антонівні.

Атестат на звання учителя середньої школи

Частина слабкіших учнів після початкових класів відсіювалась, тому кістяк випускників складали переважно серйозні та сильні діти, які ставили собі цілком реальну мету досягти більш високого соціального рівня життя. На жаль, багатьом мріям не судилося здійснитися, бо їх зруйнувала війна 1941–1945 років. Багато молоді зі шкільної лави потрапило у вир воєнних подій, багато потрапило в полон. Однак у тих, хто повернувся, жага до життя та енергія не згасли, тому й стали лікарями, вчителями, бухгалтерами, просто корисними Батьківщині людьми. В останні роки Великої Вітчизняної війни школа потерпала від скрутного матеріального становища: не вистачало паперу, шкільного приладдя, світло було відсутнім, чорнило виготовлялося самотужки. Підвозу учнів із сусідніх сіл та хуторів не було. Та, незважаючи ні на що, навчальний процес тривав. Повернувшись із фронту у 1943 році, Олена Михайлівна Гавриленко (Фалько) почала роботу в Маловисторопській школі, яку в 1944 році очолила Шукайло Лучезара Антонівна. Перший рік Олена Михайлівна працювала піонервожатою, наступні 3 роки – учителем початкових класів. Найбільше їй запам’яталася олімпіада з художньої самодіяльності, яка проводилась 1944 року під час весняних канікул. Після перемоги в Лебедині учням належало змагатися в обласному центрі – Сумах. У воєнне лихоліття туди не так просто було дістатися: по-перше, поїздку можна було здійснити тільки потягом, який відправлявся зі станції Боромля, що за 7 км від села; по-друге, ні дітей, ні вчительку не брали в батальйонний ешелон, де їхали бійці. Однак бажання потрапити на олімпіаду було таким сильним, що Олена Михайлівна з дітьми ризикнула, сівши на даху потяга. Уже пізніше на ходу вони перелізли до вагона. В області всі були у захваті від виконавської майстерності учнів. Прозвучали слова: «Якби вчителька заспівала, то поїхали б у Київ». Вчителька згадує, що у дітей був сильний потяг до знань. Коли були районні перевірки, учні добре виконували контрольні роботи. У повоєнний час у школі була велика наповнюваність класів учнями. Так станом на 01.091950 року у ній налічувалося 353 учня, з них у 3 класі – 46, у 4 «А» - 32, у 4 «Б» - 30 учнів і т.д. Щоб школа повноцінно функціонувала, було вироблено такий план використання шкільного приміщення (За витягом із Плану роботи школи на 1950-1951 навчальний рік): «В основному приміщенні в І зміну займаються 3 клас і два четвертих класи, в приміщенні № 2 займається 2 клас. У ІІ зміну в основному приміщенні займаються 5, 6, 7 класи, в приміщенні № 2 – сполучений клас (1 клас і 2 клас). В приміщенні філії (хутір Лісне, згодом Шевченкове) займаються в І зміну 1 і 4 класи, в ІІ зміну – 2 і 3 класи. Гурткову роботу та роботу всіх учнівських організацій проводити в позаурочний час в приміщенні піонерського клубу та класних кімнатах». Для утримання школи в належному порядку було запроваджено чергування вчителів та учнів кожної зміни по школі та класах. Воно, до речі, триває в Маловисторопській школі і до цього часу. Вимоги до учнів були згідно Програми Міністерства освіти СРСР, однак знову ж таки не всі діти на однаковому рівні засвоювали матеріал. Отримавши незадовільну річну оцінку, тобто «2», вони мали право її перездати. Хто через пропуски по хворобі та без поважних причин не міг надолужити пропущений матеріал, залишався на повторний іспит на осінь. Якщо оцінка не підвищувалась, учень залишався на повторний курс у тому ж класі. Інколи до 20-ти учнів не переводилось до наступного класу. Учні, які показували гарні знання, отримували похвальну грамоту й подарунки. Так у Постанові педагогічної ради учителів Маловисторопської семирічної школи від 17 червня 1950 року за № 21 зазначалось, що Данкевич Алла, яка закінчила школу на «відмінно» при зразковій поведінці, нагороджувалась похвальною грамотою та тритомником творів Т.Г. Шевченка., а Дворецький Іван за хорошу успішність та зразкову поведінку – збіркою творів М. Горького. Із часом для стимулювання й заохочення учнів до навчання з’явилась «Дошка пошани», яку прикрашали портрети кращих учнів, тобто відмінників. З метою сприяння розвитку дитячої самодіяльності, ініціативи й активності, досягнення ефективності дослідницької роботи працювали різні гуртки. Зокрема у 50-х роках це були гуртки юних мічурінців, математичний, співочий, рукодільний та ін. (Із часом змінювались назви, але суть залишилася одна). У кінці І півріччя та навчального року організовувались загальношкільні олімпіади художньої самодіяльності, виставки робіт гуртків як підсумок їх діяльності. На них запрошувались батьки й представники села. Кращі вироби брали участь у районних виставках. У Зошиті відгуків відвідувачів про учнівську виставку Маловисторопської восьмирічної школи 1963 року можна прочитати: «28.03.63 р. Після відвідин виставки учнів М.-Висторопської 8-річної школи мені сподобалися всі роботи учнів молодших і старших класів. Від імені батьків учнів дякую вчителям, що навчили наших дітей ручної праці. Авдієнко К.»

Довідка з місцевого господарства

Взагалі трудовому вихованню у школі надавали багато уваги, і не тільки в урочний час. Як згадує випускник 1953 року, син директорки школи Лучезари Антонівни Шукайло, письменник Владислав Бойко, «на плечі переважної більшості сільських хлопців і дівчат уже з ранніх літ навалювалося чималенько всіляких обов’язків: і череду пасти, і хмиз збирати, й дрова рубати, і води наносити, і бур’яну для домашньої живності нарвати чи накосити, й на власному городі … посадити – посіяти – просапати – пообгортати – повикопувати – попереносити, і за меншими братиками – сестричками доглянути… Та ще й матері допомогти на фермі корів попорати або на ланці колгоспні буряки прополоти». Незважаючи на велике фізичне навантаження, учні разом з учителями допомагали колгоспу: визбирували жуків-довгоносиків, ламали кукурудзяні качани, збирали кок-сагиз, копали картоплю, працювали на току і т.д. Дехто з учнів влітку працював в колгоспі за трудодні. Крім того, учні обробляли пришкільні ділянки, де вирощували овочі, яблука в саду, які потім реалізовували, а також доглядали кролів, м’ясо і шкірки яких теж продавали. У 60-х роках старші учні школи брали активну участь у посадці колгоспного саду.

Скоро тут буде колгоспний сад

У 70-90-х роках директори школи та місцевого господарства укладали договір про участь учнів в суспільно корисній продуктивній праці господарства під час літніх канікул. Трудовий загін старшокласників забезпечувався підвозом автобусом від школи до місця роботи і назад, якщо робота велась на відстані 3 км і більше. Здійснювалась оплата праці як старшокласників, так і педагогів-вихователів. Оскільки в 60-х роках ХХ століття школа була трудовою політехнічною, учні школи разом з учителями часто були на екскурсіях на фермі, в ремонтній майстерні, в місцевому побутовому комбінаті, на гідроелектростанції у Ворожбі тощо. Однак основним залишалось навчання, яке здійснювалось відповідно до Навчальних програм. Адміністрація школи та вчителі вели всю необхідну документацію – від Плану роботи школи та книг наказів до календарно-поурочних та виховних планів – для забезпечення якісного навчально - виховного процесу. Ряд учителів без відриву від роботи отримували вищу освіту на заочних відділеннях вузів. Обов’язковими були курси підвищення кваліфікації, семінари, лекторії. Коли не вистачало кваліфікованих кадрів, запрошувались викладачі місцевого технікуму. Численні перевірки з району та області, наслідки атестації засвідчували професіоналізм Маловисторопських педагогів, які нагороджувалися похвальними грамотами, отримували подяки. Запорукою успіху в роботі з дітьми є й співпраця з батьками. Як і в далекі 40-ві роки ХХ століття, так і зараз батьківським зборам, де вирішуються нагальні проблеми школи та навчання учнів, відводиться важлива роль. Запрошувались батьки офіційно, про що свідчить один із збережених документів, датований 1946 роком.

Запрошення на батьківські збори з підписом директора і батьків

Батьки допомагали школі матеріально і фізично (ремонтували школу, косили траву та ін.), а також брали участь в організації загальношкільних заходів, допомагали дітям з костюмами, декораціями тощо. Важливу роль у співпраці з батьками відігравали класні керівники, які налагоджували листи взаєморозуміння під час проблемних моментів у навчанні та поведінці учнів, давали цінні поради, вчасно приходили на допомогу. Тому й пам’ятають своїх класних керівників та перших вчителів численні випускники кількох поколінь, приходять до них у гості, надсилають вітальні листівки. Не менш вагомим у Маловисторопській школі було й спортивне виховання. У 40-80-х роках воно здійснювалося на території спортмайданчика та у так званій «спортхаті» (кімнаті у колишній хаті, що належала школі). Незважаючи на відсутність просторого приміщення, спортсмени Маловисторопської школи показували чудові результати зі стрільби, лижних гонок та легкої атлетики на районних та обласних змаганнях, про що свідчать численні грамоти й кубки. Багато для розвитку спорту у повоєнний період зробили Коваленко Михайло Іванович, Захаров Борис Дмитрович, Чехівський Павло Лазарович, які мали відмінну фізичну підготовку і власним прикладом спрямовували учнів до нових досягнень. Справжня ера фізкультури й спорту розпочалася в школі, коли у 1962 році до неї прийшов новий учитель Кравченко Микола Олександрович, який 42 роки плідно й невтомно готував переможців змагань різного рівня, розрядників та володарів значка ГПО («Готовий до праці й оборони»). Легкоатлетичні та лижні кроси, спортивні свята, туристичні походи, військово-патріотична гра «Зірниця», тиждень фізкультури і спорту – ось неповний перелік тих заходів, які організовував Микола Олександрович. На кожній перерві проводились рухливі ігри, футбол, піонербол, а перед заняттями – фізична зарядка. В арсеналі багатьох випускників школи є грамоти за спортивні досягнення, і в цьому заслуга, звісно, їхнього наставника. Важливою ланкою у навчально-виховному процесі було й донині залишається музичне виховання. У своїх спогадах «Миттєвості. Сторінки життя» Владислав Бойко згадує, що «ні перенесені лиха й незгоди, ні одноманітне, сповнене тяжкої праці життя не могли пригасити того оптимізму, що завжди живе в народі. Коли наставав вечір, усе село дзвеніло від пісень: на одному кутку заводили однієї, на другому – другої, а на третьому – ще інакшої…» Самодіяльні артисти з Малого Висторопа, переважно студенти й викладачі Маловисторопського технікуму, часто здобували призи на районних та обласних фестивалях. Не відставали від них і учні школи. До кожного урочистого календарного свята готувався концерт з піснями, віршами, танцями, театральними постановками, які проходили в сільському клубі. Подивитися на виступи дітей приходили не тільки друзі, батьки, а й жителі села, студенти. Запрошували школярів і до технікумівських концертних лаштунків. А до фестивалів та конкурсів готувалися з повною серйозністю: шили костюми, розучували танці різних народів, підбирали відповідний репертуар. Віртуозними керівниками художньої самодіяльності в школі в 50-90-х роках були Коваленко Михайло Іванович, Бугаєнко Раїса Іванівна, Мартиненко Олександр Іванович, Шульов Сергій Леонідович. Вони навчали дітей співу не тільки на уроках, але й на вокальних гуртках, організовували хор. Завдяки їм професійно займаються музикою художній керівник місцевого коледжу Антонченко Василь Пилипович, його син, працівник районного будинку культури Антонченко Сергій Васильович. Неодноразово підкорювали сцени Всеукраїнських фестивалів «Боромля», «Міліцейські зорі» Вікторія та Юлія Коваленки, перлиною фестивалю «Студентська весна» була Погожа Тамара. Значну роль у формуванні музичних смаків та розвитку учнів відіграв духовий оркестр, який ще у дореволюційні часи існував при місцевому Романівському цукровому заводі. У 1943 році мідні труби потрапили до 206-ї стрілкової дивізії 40-ї стрілкової армії (командарм армії Маршал Москаленко К.С.). У 1945 році вони грали на честь Перемоги в Берліні. Серед учасників оркестру – випускники Маловисторопської школи Губаренко Василь Петрович та Криловецький Борис Григорович. Не розлучався з цим інструментом і молодший брат Бориса Григоровича, Криловецький Іван Григорович. У 60-80-тих роках ХХ століття духовий оркестр, у який набирались талановиті учні, очолював Мельниченко Микола Іванович. Кілька поколінь учнів з Малого Висторопа брали участь в урочистостях села, їздили на фестивалі, демонстрували свою майстерність у музичних колективах. Формуванню естетичних смаків учнів сприяють уроки образотворчого мистецтва. Виставки малюнків, плакатів та виробів декоративно-ужиткового мистецтва розвивають не тільки уяву, фантазію, а й творче мислення. Для багатьох учнів школи образотворче мистецтво є одним із найулюбленіших предметів. А надто тоді коли наставник професіонал. Неодноразово учні школи нагороджувались призами за перемоги в конкурсах малюнків. У 60-х роках одним із найталановитіших учнів був Кочура Леонід, який отримав у подарунок картину. Коли у 80-х роках до школи прийшов працювати Камчатний Леонід Павлович, серед його підопічних, які відвідували гурток образотворчого мис-тецтва, майже щороку були переможці виставок малюнків. На досить висо-кому рівні у школі була налагоджена піонерська, патріотична та турис-тична робота. Ще в 20-30-х роках у селі з’явилися члени Всесоюзної комсомольської та піонерської організацій, які сприяли залученню молоді до суспільно-корисної роботи, активізували діяльність гуртків, спортивних секцій, вели агітаційну роботу, намагались бути зразком для наслідування. У роки Великої Вітчизняної війни колишній учень школи, комсомолець, зв’язківець партизанського загону Кіндрата Карпова, Володимир Клюшник, ризикуючи життям, розвішував червоні прапори, переписував і розповсюджував листівки від Радянського інформбюро, за що був розстріляний німцями. Його приклад спонукав учнів школи, Бойка Степана й Редька Леоніда, перерізати провід, який вів до тодішнього приміщення сільськогосподарського технікуму, де стояв загін карателів. Цим вчинком вони вивели рацію з ладу. Уночі хлопці кіньми возили партизанам у Ситниківський ліс ліжка, матраци. Якби їх тоді спіймали, то теж би розстріляли. По війні ці діти отримали категорію учасників Великої Вітчизняної війни. У повоєнний період піонерський рух набирав обертів. Було створено шкільну піонерську дружину на чолі зі старшим піонервожатим. У 1-му класі учнів на день Жовтневої революції – 7 листопада – приймали в жовтенята, а учнів 3-го класу 22 квітня (на день народження В. Леніна) приймали піонери. У 14-річному віці вступали до комсомолу. Починаючи з 3-го класу, учнівський колектив складався з 1 чи 2 піонерських загонів, які мали свою назву, девіз, програму дій та піонерський куточок, розподілялися на ланки (жовтенята – на зірочки), де обиралися ланкові (зіркові), голова ради загону із заступником. Піонери старших класів були вожатими для молодших, проводили для них ігри, різні заходи, допомагали в цікавих і корисних справах, були прикладом. Голови рад загонів входили до ради піонерської дружини, яка з 1963 року почала носити ім’я Володі Клюшника. Її очолював голова ради дружини. Також був учком, члени якого звітували перед головою учкому про успішність учнів класу. Таким чином, інформація по рівень навчальних досягнень була досить прозорою. Кращі учні й піонери нагороджувалися грамотами, путівками до піонерських таборів, цінними подарунками, делегувалися на піонерські зльоти. Хто порушував Правила для учнів, погано навчався, радою піонерської дружини міг бути виключений із піонерів. Атрибутами шкільної піонерської дружини були прапор, горн і барабан. На всіх лінійках піонери під салютом стояли струнко, коли проносили прапор. Кожен загін шикувався на відведеному місці, проголошував девіз, голова ради загону здавав рапорт голові ради дружини, а той старшому піонервожатому, який доповідав директору. Особливо урочисто відзначався День піонерії 19 травня, коли запалювалося вогнище, були концерт та ігрова програма. Частими гостями на лінійках та виховних заходах були ветерани війни і праці, які розповідали про себе, своїх побратимів та колег. Такі бесіди піднімали авторитет кращих людей села, допомагали учням зорієнтуватися у виборі майбутньої професії, у мотивації майбутнього, прищеплювали патріотичні почуття. Зонами піонерської дії були і залишаються пам’ятники загиблим воїнам, ветерани війни, яким надається посильна допомога. Учні школи обов’язкові учасники мітингів, присвячених Дню Перемоги, вшануванню П.С. Рибалка та ін. Їхніми зусиллями було зібрано чимало матеріалів про партизанський рух на території Маловисторопської сільської ради, про ветеранів Великої Вітчизняної війни. Серед старших піонервожатих 40-80-х рові слід назвати Гавриленко Олену Михайлівну, Мовчан Лідію Федорівну, Попову Галину Іванівну, Забугу Ніну Григорівну, Кулініч Ніну Григорівну, Савченко Людмилу Олексіївну, Капліну Ларису Петрівну та ін. Щороку кращі учні та піонери здійснювали туристичні поїздки до міст-героїв, на виставки, що збагачувало їх кругозір, розширювало знання як про Україну, так і колишні Республіки Радянського Союзу, про досягнення трударів. Крім Нового року, 8 Березня, 23 лютого, найбільш улюбленими святами школярів були День знань – 1 вересня та День останнього дзвоника – 25 травня, коли зустрічалися школярі усіх класів (молодші приходили на лінійку з «маленької школи»), нагороджувалися відмінники навчання, вшановувалися випускники й першокласники, лунав перший чи останній дзвоник, який є реліквією школи. Тоді шкільне подвір’я було затісним для школярів, однак від цього воно ставало ще затишнішим та привітнішим. Наприкінці 80-х років, коли почали будувати нову школу, учні та педагоги були окрилені новими ідеями та планами, тому з великим ентузіазмом брали активну участь у будівництві та облаштуванні кабінетів. Перехід відбувся в листопаді 1990 року, коли під час святкової лінійки директор Ковалевський Володимир Сергійович привітав з новосіллям всю шкільну родину. Починаючи з цього року, зміни сталися як на державному, так і на освітянському рівні. Після розвалу Радянського Союзу припинили існування комсомольська та ленінська піонерська організації. На зміну старшому піонервожатому прийшов педагог-організатор. Ним у 1990-1991 навчальному році була Білокобильська Любов Борисівна, яка започаткувала у школі самоуправління, традиційний звітний концерт «Суцвіття наших справ». Який уже 20-й рік поспіль проходить у День останнього дзвоника. Відтоді як у 1995 році директором став Бондаренко Ю.Б., школа вийшла на передові позиції у районі, про неї та її вчителів, працівників та учнів неодноразово друкувалося в районній газеті «Життя Лебединщини», обласній газеті «Сумщина», дитячому часописі «Бім-Бом», газеті «Будьмо разом» та ін.

Директори

Кращі вчителі

Відомі випускники

Навчальний заклад сьогодні

Автор статті(посилання на сторінку користувача)

Авраменко Руслана Володимирівна