Відмінності між версіями «Педагогічна інноватика Стешенко В.І.»
(→Тематичні дискусії (Інтернет-семінари)) |
(→Тематичні дискусії (Інтернет-семінари)) |
||
Рядок 45: | Рядок 45: | ||
Сутність поняття „інноваційна діяльність” відбиває не лише особливості процесу оновлення, внесення нових елементів у традиційну систему освітньої практики, а й органічно включає в себе характеристику індивідуального стилю діяльності педагога-новатора. Інноваційна діяльність передбачає вищий ступінь педагогічної творчості, педагогічне винахідництво нового в педагогічній практиці, що спрямоване на формування творчої особистості, враховує соціально-економічні та політичні зміни в суспільстві й проявляється в ціле покладанні, визначенні мети, завдань, а також змісту і технологій інноваційного навчання. Вчитель інноваційної орієнтації − це особистість, здатна брати на себе відповідальність, вчасно враховувати ситуацію соціальних змін і є найбільш перспективним соціальним типом педагога. Як учитель-дослідник, він спрямований на науково-обґрунтовану організацію навчально-виховного процесу з прогностичним спрямуванням, має адекватні ціннісні орієнтації, гнучке професійне мислення, розвинуту професійну самосвідомість, готовність до сприйняття нової інформації, високий рівень самоактуалізації, володіє мистецтвом рефлексії. Пропоную винести на обговорення наступні питання: | Сутність поняття „інноваційна діяльність” відбиває не лише особливості процесу оновлення, внесення нових елементів у традиційну систему освітньої практики, а й органічно включає в себе характеристику індивідуального стилю діяльності педагога-новатора. Інноваційна діяльність передбачає вищий ступінь педагогічної творчості, педагогічне винахідництво нового в педагогічній практиці, що спрямоване на формування творчої особистості, враховує соціально-економічні та політичні зміни в суспільстві й проявляється в ціле покладанні, визначенні мети, завдань, а також змісту і технологій інноваційного навчання. Вчитель інноваційної орієнтації − це особистість, здатна брати на себе відповідальність, вчасно враховувати ситуацію соціальних змін і є найбільш перспективним соціальним типом педагога. Як учитель-дослідник, він спрямований на науково-обґрунтовану організацію навчально-виховного процесу з прогностичним спрямуванням, має адекватні ціннісні орієнтації, гнучке професійне мислення, розвинуту професійну самосвідомість, готовність до сприйняття нової інформації, високий рівень самоактуалізації, володіє мистецтвом рефлексії. Пропоную винести на обговорення наступні питання: | ||
* Що мотивує педагогів до інноваційної діяльності? | * Що мотивує педагогів до інноваційної діяльності? | ||
+ | У педагогічній практиці інноваційна діяльність педагога може бути обумовлена різними мотивами (підвищення ефективності навчально-виховного процесу; намагання привернути до себе увагу, здобути визнання та ін.), справжню суть яких з'ясувати буває нелегко, оскільки з часом вони можуть змінюватися. Мотиваційна готовність, сприйнятливість до педагогічних нововведень є важливою якістю вчителя, оскільки лише адекватна цілям інноваційної діяльності мотивація забезпечує ефективну діяльність і саморозкриття особистості педагога. Часто провідним мотивом інноваційної педагогічної діяльності є пізнавальний інтерес. Пізнавальні інтереси педагога, орієнтованого на застосування інноваційних освітніх технологій, концентруються навколо потреби у науковому розумінні різноманітних аспектів особистісної орієнтації освіти; на осмисленні власного досвіду, ступеня ефективності педагогічної діяльності, формування своєї позиції щодо змін у системі освіти; використанні нових знань у власній практичній діяльності. Мотивація особистості педагога обумовлена його професійними інтересами, ціннісними орієнтаціями, ідеалами. Вона виявляється як у всій його професійній життєдіяльності, так і в окремих педагогічних ситуаціях, визначає його сприйняття зовнішніх подій і логіку поведінки. До ідеї про необхідність інновацій багато вчителів приходять через невдоволеність власною професійною діяльністю у межах традиційного педагогічного процесу. Тільки випробувавши себе в різних моделях навчання й виховання, можна обрати адекватні особистісній і професійній спрямованості методи, прийоми, способи роботи | ||
* Як Ви проектуєте педагогічні інновації у навчально-виховний процес ЗНЗ? | * Як Ви проектуєте педагогічні інновації у навчально-виховний процес ЗНЗ? | ||
+ | У навчально-виховному процесі я використовую пошуково-дослідницькі форми роботи, ігрові технології (гра «займи позицію», «коло ідей» і т.д.), інтерактивні прийоми ( робота в парах, групах, малих групах тощо). На уроках історії учні розвивають ключові компетенції, працюючи над проектами. Сьогодні будь-які інновації не обходяться без використання комп’ютера. Часто проводжу уроки в класі з використанням мультимедійної дошки. | ||
* Як Ви оцінюєте ефективність апробованих та впроваждуваних педагогічних нововведень? | * Як Ви оцінюєте ефективність апробованих та впроваждуваних педагогічних нововведень? | ||
+ | Загалом використання інновацій підвищує інтерес та позитивну мотивацію учнів до навчання, активізує пізнавальну діяльність, розвиває мислення і творчі здібності дитини, оволодіння комунікативними навичками. Проте при використанні інновацій є певні недоліки та труднощі. Це, перш за все, великі затрати часу на підготовку уроку. Крім того, в Інтернеті дитина не захищена від негативної інформації, що шкодить психіці і вихованню, шкідливий вплив комп’ютерної техніки на здоров’я дитини. Діти стали менше читати художньої літератури. Також може виникати патологічна залежність дитини від комп’ютера та й не в усіх школах навчальні кабінети обладнанні комп’ютерною технікою. | ||
* Ваше ставлення до новаторства та ступінь поінформованості про проблеми діяльності педагогів-новаторів. | * Ваше ставлення до новаторства та ступінь поінформованості про проблеми діяльності педагогів-новаторів. | ||
+ | Ставлення позитивне. В умовах розбудови інформаційного суспільства, удосконалення інноваційних технологій та модернізації освітянської сфері актуальним є вивчення, аналіз та висвітлення (популяризація) творчих здобутків педагогів-новаторів, активного їх втілення в практичну діяльність закладів освіти України. Час від часу в Інтернет мережі знайомлюся із матеріалами Всеукраїнського щорічного проекту «Педагоги-новатори в Україні». --[[Користувач:Стешенко Валентина Іванівна|Стешенко Валентина Іванівна]] ([[Обговорення користувача:Стешенко Валентина Іванівна|обговорення]]) 21:02, 8 травня 2015 (EEST) | ||
Залучайтесь до дискусії.--[[Користувач:Матковська Марина Вікторівна|Матковська Марина Вікторівна]] ([[Обговорення користувача:Матковська Марина Вікторівна|обговорення]]) 11:29, 6 травня 2015 (EEST) | Залучайтесь до дискусії.--[[Користувач:Матковська Марина Вікторівна|Матковська Марина Вікторівна]] ([[Обговорення користувача:Матковська Марина Вікторівна|обговорення]]) 11:29, 6 травня 2015 (EEST) | ||
==== Проведення та перевірка модульного контролю ==== | ==== Проведення та перевірка модульного контролю ==== |
Версія за 21:06, 8 травня 2015
Зміст
Інтерактивні практичні заняття
Добрий день! Сьогодні за розкладом у нас інтерактиане практичне заняття. На моїй сторінці обговорення Ви знайдете теоретичний матеріал. Опрацюйте його та дайте відповіді на питання:
- У чому суть технологічності в освіті?
Доброго дня, Марина Вікторівна. Суть технологічності в освіті полягає в посиленні технологічного аспекту підготовки вчителя, взаємодію педагога з дитиною і колективом в цілому; створення такого освітньо-розшвивального середовища, у результаті з яким у вчителя формується готовність до роботи, розуміння ним своєї ідеальної сутності, на основі якої виробляється особистісна педагогічна концепція і персональна технологія. На основі знання сучасних педагогічних технологій освіта переорієнтовується на особистість учня, сприяє самореалізації особистості.
- Що таке технологічний підхід у навчанні?
Технологічний підхід у навчанні - це вибір стратегії, пріоритетів, системи взаємодії, тактик навчання та стилю роботи вчителя з учнями. Будь-яка педагогічна технологія повинна задовольняти основні методологічні вимоги (критерії технологічності).
- Простежте еволюцію поняття "педагогічна технологія".
У Росії термін "педагогічна технологія" згадується у 20-ті рр. в роботах І. Павлова, М. Бехтерева, С. Шацького. Запровадження перших програм аудіовізуального навчання в США в 30-х рр. започаткувало технологічну революцію в освіті і відкрило дискусію про нову дисципліну - педагогічну техноогію. 40-50-ті рр. поява в школі різноманітних технічних засобів (магнітофони, програвачі). 50-60-ті рр. - виникнення програмованого навчання (лінгафонні кабінети, тренажери, навчальні машини). На початку 60-х рр. термін "педагогічна технологія" з'явився на сторінках закордонної преси; відбувається становлення педагогічної технології. 70-ті рр. - розширюється база педагогічної технології, змінюється методична основа, здійснюється підготовка професійних педагогів-технологів. 80-ті рр. - четвертий етап в еволюції поняття "педагогічна технологія" - створюються комп'ютерні лабораторії і дисплейні класи, зростає кількість та якість педагогічних програмних засобів. --Стешенко Валентина Іванівна (обговорення) 11:52, 27 березня 2015 (EET)
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 08:28, 27 березня 2015 (EET)
Продовжуємо заняття. Опрацюйте лекційний матеріал, розташований на моїй сторінці обговорення та дайте відповідь на такі питання:
- Дайте порівняльний аналіз різних підходів до розкриття терміна "педагогічна технологія".
- Наповніть змістом терміни "освітня технологія", "педагогічна технологія", "технологія навчання", "технологія виховання", "персоніфікована технологія".
1. Пед. технологія - удосконалення, застосування й оцінювання систем, способів і засобів поліпшення процесу засвоєння знань (рада з пед. технолог., Велика Британія) 2. Пед. технол. - додаток до наукового знання про засвоєння й умови засвоєння навчального матеріалу для поліпшення ефективності і корисності навчання і практичної підготовки (Націон. центр програмованого навчання, Велика Британія) 3. Пед. технол. - система дій з планування, забезпечення й рцінювання всього процесу навчання, обумовлена специфічною метою, зоснована на дослідженнях процесу засвоєння знань і комунікації, а також для використання людських і матеріальних ресурсів для досягнення ефективності навчання (Комісія з технології навчання, США) Усі три визначення мають істотний недолік: у них не згадується про методи досягнення ефективності навчання. П,Д,Мітчелл пропонує розглядати кілька значень пед. технологій одночасно. Мітчелл дійшов висновку про існування концептуальної мозаїки значень пед. технол. Проаналізувавши 102 джерела з пед. технол., він формулює остаточне "Пед. технологія є галузь досліджень і практики, що мають зв'язки з усіма аспектами організації педагогічних систем і процедурою розподілу ресурсів для досягнення специфічних і потенційно відтворюваних педагогічних результатів". Це твердження є вдалою спробою об'єднання всіх відомих значень пед. технологій. Освітня технологія - це стратегія розвитку національного, державного і регіонального і муніципального освітнього простору. Пед. технологія - системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахування технічних і людських ресурсів та їх взаємодій, що ставить своїм завдання оптимізацію форм освіти. Технологія навчання - це шлях освоєння конкретного навчального матеріалу в межах предмета, теми, питання. Технологія виховання - це обгрунтована система педагогічних засобів, форм, методів, їх етапність, націленість на вирішення. Персоніфіковані технології засновані на науково-теоретичному обгрунтуванні і систематизації поглядів педагогічних персоналій в контексті розвитку освіти в Україні. --Стешенко Валентина Іванівна (обговорення) 15:11, 25 квітня 2015 (EEST)
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 14:23, 15 квітня 2015 (EEST)
Шановні колеги! Продовжуємо працювати.
- Чи згодні Ви з твердженням, що будь-яка педагогічна система завжди технологіча?Відповідь аргументуйте.
Так, я згодна з даним твердження. Адже кожна система це синтез досягнень у відповідній галузі, традиції, досвід, суспільний прогрес тощо. Це послідовність, очікувані результати, сам навчально-виховний процес. --Стешенко Валентина Іванівна (обговорення) 14:43, 25 квітня 2015 (EEST)
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 16:09, 20 квітня 2015 (EEST)
Індивідуальні заняття
На моїй сторінці обговорення Ви знайдете зміст та завдання щодо індивідуальних занять. --Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 17:12, 20 квітня 2015 (EEST)
Чому технологія є більш ефективним засобом освіти , ніж методика? Існує думка про те, що технології носять більше універсальний характер. Методика ж - більш індивідуалізована сукупність прийомів і способів навчання. Вона залежить від особистості вчителя, його темпераменту й уміння. Відповідно до цього підходу вчені виділяють певні критерії технологічності освітньої моделі. Критерії технологічності навчального процесу: 1. Концептуальність (опора на певну наукову концепцію). 2. Системність (логіка процесу, взаємозв'язок усіх його частин). 3. Керованість (діагностичне цілепокладання, проектування процесу навчання, поетапна діагностика, корекція навчального процесу). 4. Ефективність (за результатами; оптимальність за витратами; гарантованість досягнення певного стандарту або еталону навчання). 5. Відтворюваність (можливість застосування іншими)--Стешенко Валентина Іванівна (обговорення) 14:09, 25 квітня 2015 (EEST)
Консультації
Тематичні дискусії (Інтернет-семінари)
Сутність поняття „інноваційна діяльність” відбиває не лише особливості процесу оновлення, внесення нових елементів у традиційну систему освітньої практики, а й органічно включає в себе характеристику індивідуального стилю діяльності педагога-новатора. Інноваційна діяльність передбачає вищий ступінь педагогічної творчості, педагогічне винахідництво нового в педагогічній практиці, що спрямоване на формування творчої особистості, враховує соціально-економічні та політичні зміни в суспільстві й проявляється в ціле покладанні, визначенні мети, завдань, а також змісту і технологій інноваційного навчання. Вчитель інноваційної орієнтації − це особистість, здатна брати на себе відповідальність, вчасно враховувати ситуацію соціальних змін і є найбільш перспективним соціальним типом педагога. Як учитель-дослідник, він спрямований на науково-обґрунтовану організацію навчально-виховного процесу з прогностичним спрямуванням, має адекватні ціннісні орієнтації, гнучке професійне мислення, розвинуту професійну самосвідомість, готовність до сприйняття нової інформації, високий рівень самоактуалізації, володіє мистецтвом рефлексії. Пропоную винести на обговорення наступні питання:
- Що мотивує педагогів до інноваційної діяльності?
У педагогічній практиці інноваційна діяльність педагога може бути обумовлена різними мотивами (підвищення ефективності навчально-виховного процесу; намагання привернути до себе увагу, здобути визнання та ін.), справжню суть яких з'ясувати буває нелегко, оскільки з часом вони можуть змінюватися. Мотиваційна готовність, сприйнятливість до педагогічних нововведень є важливою якістю вчителя, оскільки лише адекватна цілям інноваційної діяльності мотивація забезпечує ефективну діяльність і саморозкриття особистості педагога. Часто провідним мотивом інноваційної педагогічної діяльності є пізнавальний інтерес. Пізнавальні інтереси педагога, орієнтованого на застосування інноваційних освітніх технологій, концентруються навколо потреби у науковому розумінні різноманітних аспектів особистісної орієнтації освіти; на осмисленні власного досвіду, ступеня ефективності педагогічної діяльності, формування своєї позиції щодо змін у системі освіти; використанні нових знань у власній практичній діяльності. Мотивація особистості педагога обумовлена його професійними інтересами, ціннісними орієнтаціями, ідеалами. Вона виявляється як у всій його професійній життєдіяльності, так і в окремих педагогічних ситуаціях, визначає його сприйняття зовнішніх подій і логіку поведінки. До ідеї про необхідність інновацій багато вчителів приходять через невдоволеність власною професійною діяльністю у межах традиційного педагогічного процесу. Тільки випробувавши себе в різних моделях навчання й виховання, можна обрати адекватні особистісній і професійній спрямованості методи, прийоми, способи роботи
- Як Ви проектуєте педагогічні інновації у навчально-виховний процес ЗНЗ?
У навчально-виховному процесі я використовую пошуково-дослідницькі форми роботи, ігрові технології (гра «займи позицію», «коло ідей» і т.д.), інтерактивні прийоми ( робота в парах, групах, малих групах тощо). На уроках історії учні розвивають ключові компетенції, працюючи над проектами. Сьогодні будь-які інновації не обходяться без використання комп’ютера. Часто проводжу уроки в класі з використанням мультимедійної дошки.
- Як Ви оцінюєте ефективність апробованих та впроваждуваних педагогічних нововведень?
Загалом використання інновацій підвищує інтерес та позитивну мотивацію учнів до навчання, активізує пізнавальну діяльність, розвиває мислення і творчі здібності дитини, оволодіння комунікативними навичками. Проте при використанні інновацій є певні недоліки та труднощі. Це, перш за все, великі затрати часу на підготовку уроку. Крім того, в Інтернеті дитина не захищена від негативної інформації, що шкодить психіці і вихованню, шкідливий вплив комп’ютерної техніки на здоров’я дитини. Діти стали менше читати художньої літератури. Також може виникати патологічна залежність дитини від комп’ютера та й не в усіх школах навчальні кабінети обладнанні комп’ютерною технікою.
- Ваше ставлення до новаторства та ступінь поінформованості про проблеми діяльності педагогів-новаторів.
Ставлення позитивне. В умовах розбудови інформаційного суспільства, удосконалення інноваційних технологій та модернізації освітянської сфері актуальним є вивчення, аналіз та висвітлення (популяризація) творчих здобутків педагогів-новаторів, активного їх втілення в практичну діяльність закладів освіти України. Час від часу в Інтернет мережі знайомлюся із матеріалами Всеукраїнського щорічного проекту «Педагоги-новатори в Україні». --Стешенко Валентина Іванівна (обговорення) 21:02, 8 травня 2015 (EEST)
Залучайтесь до дискусії.--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 11:29, 6 травня 2015 (EEST)