Педагогічна інноватика Сіліверстова О.О.
Зміст
Інтерактивні практичні заняття
Добрий день! Сьогодні за розкладом у нас інтерактиане практичне заняття. На моїй сторінці обговорення Ви знайдете теоретичний матеріал. Опрацюйте його та дайте відповіді на питання:
- У чому суть технологічності в освіті?
- Що таке технологічний підхід у навчанні?
- Простежте еволюцію поняття "педагогічна технологія".
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 08:27, 27 березня 2015 (EET)
Доброго дня! Мої відповіді на поставлені Вами запитання:
- Суть технологічності в освіті полягає в тому, що суттєвою ознакою сучасних інноваційних процесів у сфері навчання й виховання є їхня технологізація - неухильне дотримання змісту й послідовності етапів впровадження нововведень. Історично поняття "технологія" (з грецької techne - мистецтво, майстерність і logos - слово, вчення)у значенні "наука про майстерність" виникло у зв'язку з технічним прогресом. До основних ознак технології в освіті належить стандартизація, уніфікація процесу, можливість його ефективного та економічного відтворення відповідно до заданих умов. Провідним в технологічності освіти вважають детальне визначення кінцевого результату й точне досягнення його.
- Технологічний підхід у навчанні моделює шлях опанування конкретного матеріалу в межах відповідного навчального предмета, теми, питання. За багатьма параметрами вона є наближеною до окремої методики. Дидактична технологія охоплює зміст, форми, методи навчання. Технологічний підхід у навчанні максимально пов'язаний з навчальним процесом, діяльністю тих, хто навчає, і тих, хто навчається. Структуру технологічного підходу у навчанні утворюють: а) концептуальна основа, б) змістова частина, в) процесуальна частина. На сьогодні існує чимало технологій навчання, кожна з яких має право на існування, вивчення й упровадження у шкільну практику.
- В освітній практиці педагогічна технологія може функціонувати на таких рівнях: а) загальнопедагогічний, що репрезентує цілісний освітній процес у регіоні, освітньому закладі, на певному рівні навчання чи виховання. У такому вигляді педагогічна технологія тотожна педагогічній системі, оскільки вона містить сукупність цілей, змісту, засобів і методів навчання, алгоритм діяльності суб'єктів і об'єктів навчально - виховного процесу; б) предметно - методичний, т.т. застосування педагогічної технології як окремої методики, як сукупності методів і засобів реалізації певного змісту навчання та виховання в межах одного предмета, групи, у діяльності педагога; в)локальний (модульний),коли педагогічна технологія реалізується як технологія окремих частин навчально - виховного процесу, розв'язання окремих дидактичних і виховних завдань.
Педагогічна технологія відображає тактику реалізації освітніх технологій у навчально - виховному процесі за наявності певних умов. Педагогічні технології акумулюють і виражають загальні ознаки та закономірності навчально - виховного процесу незалежно від конкретного навчального предмета.Кожна конкретна педагогічна технологія відображає модель навчально - виховного та управлінського процесів у навчальному закладі, об'єднує їхній зміст. форми і засоби. --Сіліверстова Олена Олексіївна (обговорення) 16:20, 29 березня 2015 (EEST)
Продовжуємо заняття. Опрацюйте лекційний матеріал, розташований на моїй сторінці обговорення та дайте відповідь на такі питання:
- Дайте порівняльний аналіз різних підходів до розкриття терміна "педагогічна технологія".
- Наповніть змістом терміни "освітня технологія", "педагогічна технологія", "технологія навчання", "технологія виховання", "персоніфікована технологія".
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 14:22, 15 квітня 2015 (EEST)
Прошу Вас прийняти мої відповіді. 1.Нині в педагогічний лексикон міцно ввійшло поняття педагогічної технології, але в його розумінні й уживанні є певні утруднення. Технологія - це сукупність прийомів, що застосовуються в будь-якій справі, майстерності, мистецтві (тлумачний словник). Педагогічна технологія - сукупність психолого-педагогічних установок, що визначають спеціальний набір і компонування форм, методів, способів, прийомів навчання, виховних засобів; вона є організаційно-методичним інструментарієм педагогічного процесу (Б. Лихачов). Педагогічна технологія - це змістовна техніка реалізації навчального процесу(В. Безпалько). Педагогічна технологія - це опис процесу досягнення запланованих результатів навчання (І. Волков). Педагогічна технологія - це продумана в усіх деталях модель спільної педагогічної діяльності з проектування, організації та проведення навчального процесу з безумовним забезпеченням комфортних умов для учнів і вчителя (В. Ченцов). Педагогічна технологія - це системний метод створення, застосування й визначення всього процесу викладання та засвоєння знань із обліком технічних і людських ресурсів та їхньої взаємодії, що ставить своїм завданням оптимізацію форм освіти (ЮНЕСКО). Педагогічна технологія означає системну сукупність і порядок функціонування всіх особистісних, інструментальних і методологічних засобів, що використовуються для досягнення педагогічних цілей (М. Кларін). Поняття “педагогічна технологія” може бути подане трьома аспектами: 1) науковим: педагогічні технології - частина педагогічної науки, що вивчає й розробляє цілі, зміст і методи навчання та педагогічних процесів, що проектуються; 2) процесуально-описовим: опис (алгоритм) процесу, сукупність цілей, змісту, методів і засобів для досягнення планованих результатів навчання; 3) процесуально-діючим: здійснення технологічного (педагогічного) процесу, функціонування всіх особистісних, інструментальних і методологічних педагогічних засобів. Отже, педагогічна технологія функціонує і як наука, що досліджує найбільш раціональні шляхи навчання, і як система способів, принципів і регуляторів, що застосовуються у навчанні, і як реальний процес навчання. 2.Освітня технологія – це вибір стратегії, пріоритетів, системи взаємодії, тактик навчання та стилю роботи вчителя з учнями. Педагогічна технологія - це системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів та їх взаємодій, що ставить своїм завдання оптимізацію форм освіти. Технологія навчання - це цілісний процес постановки мети, постійне поновлення навчальних планів і програм, тестування альтернативних стратегій і навчальних матеріалів, оцінювання педагогічних систем вцілому і встановлення мети заново, щойно надходить нова інформація про ефективність системи. Технологія виховання — це обґрунтована система педагогічних засобів, форм, методів, їх етапність, націленість на вирішення конкретного виховного завдання. Кожне завдання має адекватну технологію виховання. Зміна завдання веде до зміни технології. Персоніфіковані технології засновані на науково - теоретичному обгрунтуванні і систематизації поглядів педагогічних персоналій в контексті розвитку освіти в Україні.--Сіліверстова Олена Олексіївна (обговорення) 22:39, 2 травня 2015 (EEST)
Шановні колеги! Продовжуємо працювати.
- Чи згодні Ви з твердженням, що будь-яка педагогічна система завжди технологіча?Відповідь аргументуйте.
--Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 16:09, 20 квітня 2015 (EEST)
Шановна Марино Вікторівно! Так я згодна з твердженням, що будь - яка педагогічна система завжди технологічна. Адже, педагогічна система – це група людей, які ставлять освітньо-виховні завдання перед собою, а потім вирішують їх. Вони можуть бути виконані із застосуванням різних методів у виховній, освітній та навчальною діяльності, які спрямовані на досягнення головних завдань у своїй творчій роботі з дітьми. Педагогічна система включає в себе ряд підсистем. Це все соціальні інститути, які виконують освітньо-виховні функції і об’єднуються в єдину освітню концепцію. Головною підсистемою в освіті є школа. Педагогічна система завжди повинна бути технологічною, оскільки технологічний підхід характеризує спрямованість педагогічних досліджень на вдосконалення діяльності навчання, підвищення її результативності, інструментальності, інтенсивності. З огляду на неоднозначність поглядів різних науковців щодо педагогічних технологій, питання розробки та впровадження відповідних технологій, а також технологізації навчально-виховного процесу, досі є актуальними в сучасних умовах модернізації педагогічної освіти. Однією із суттєвих характеристик педагогічного процесу є його технологізація - дотримання змісту і послідовності навчально-виховних етапів, що потребує особливої уваги до використання, розвитку і вдосконалення педагогічних технологій.--Сіліверстова Олена Олексіївна (обговорення) 23:05, 2 травня 2015 (EEST)
Індивідуальні заняття
На моїй сторінці обговорення Ви знайдете зміст та завдання щодо індивідуальних занять. --Матковська Марина Вікторівна (обговорення) 17:12, 20 квітня 2015 (EEST)
"Технологія" рекомендує процес створення системи методів, організаційних форм і засобів навчання з урахуванням цілей навчання і вона орієнтована на учня, а "методика" рекомендує використання окремих методів і засобів навчання і орієнтована на вчителя.--Сіліверстова Олена Олексіївна (обговорення) 22:43, 2 травня 2015 (EEST)