Теорія та методика фахової дисципліни Боров В.О.
Зміст
Інтерактивні практичні заняття
Доброго дня, колеги. Давайте торкнемося надзвичайно цікавої для вчителя історії теми: "Методика роботи з історичними джерелами". За цим посиланням знаходиться Матеріал "Методи роботи з візуальними джерелами" із сайту Всеукраїнської асоціації викладачів історії та суспільних дисциплін "Нова Доба"
Організація діяльності учнів із різними джерелами історичних знань
Сокур Л.А. ДО ПИТАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ДОКУМЕНТІВ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ
Завдання для Вас: складіть орієнтовну пам'ятку для учнів по роботі з історичним джерелом --Ніколаєнко Світлана Петрівна Пам'ятка "Як працювати з текстом історичного джерела" 5-6 класи:
1. Прочитайте документ.
2. Хто автор документу?
3. Про яку історичну подію або явище розповідає документ?
4. Чи вказано в документі кому він адресований?
5. Визначте:
про що ви дізнались; що найголовніше в тексті; що потрібно запам'ятати; 6. Складіть запитання до тексту, починаючи словами "чому", "навіщо", "як".
7. Зробіть висновки.
Пропоную вашій увазі лекцію з методики викладання історії на тему "Нетрадиційні форми навчання у сучасній загальноосвітній школі". Щоб переглянути текст лекції, перейдіть за посиланням Нетрадиційні форми навчання у сучасній загальноосвітній школі.
Завдання для Вас: розкажіть, які нетрадиційні форми уроків Ви практикуєте. Наведіть приклади --Ніколаєнко Світлана Петрівна
Найбільш популярні форми нетрадиційних уроків: Вивчення предмета за допомогою інтернету. Форма, пропонована вчителем для проведення такого уроку, може бути абсолютно вільною. Наприклад, легше вчити іноземні мови, якщо є можливість сприймати на слух звук іноземній мові. Особливо цей момент актуальне на перших порах навчання. Викладач шукає он-лайн урок потрібної тематики: віртуальна екскурсія, фільм на мові, що вивчається, кимось підготовлений урок і разом з класом поетапно розбирає матеріал. Інтернет завжди пропонує широкі можливості. Від педагогів вимагається лише одне - бути достатньо підготовленим користувачем віртуального простору.
Уроки - проекти проходять з попередньою підготовкою, або все відбувається протягом академічної години. Головна мета - дати дітям можливість відчути себе причетними якомусь уявному важливій справі. Цей метод складно назвати ілюзією, бо часто саме на таких уроках в спеціалізованих школах, де практикується найбільш поглиблене вивчення предмета, учні дійсно пропонують дуже неформальні вирішення проблем. У школах, де є творчий ухил, практично вся програма вибудувана на уроках - проектах. Причетність дорослої проблемі підвищує рівень відповідальності і дає потужний поштовх до неординарного вирішення завдання.
Уроки з використанням відеоряду. Вчителі молодших класів стали особливо часто застосовувати таку форму подачі матеріалу. Відео - презентація, створена в програмах Microsoft Word і PPS - шоу (презентація створена в створеній у Microsoft PowerPoint) дозволяє перетворити будь-який складний для сприйняття матеріал в цікаве дійство. Потрібно зауважити, що розвиваються не тільки учні, а й вчителі підвищують свої знання в користуванні РС, що досить втішно. Особливо важливі подібні уроки для сільських шкіл, де можливості користуватися інтернетом є не у всіх дітей. Педагоги, як правило, проводять копітку роботу по підготовці кожного подібного заняття.
Уроки - екскурсії проводяться досить давно і мають тематичний характер. Наприклад, досить часто це заняття з історії чи природознавства. Їхнє завдання прищепити інтерес і любов до природи, історії рідного краю, звернути увагу на екологію і крихкість живої природи.
Уроки спектаклі і свята дуже схожі між собою. Завдання можуть ставитися самі різні: допомогти дитині приміряти нове амплуа, створити невимушену атмосферу в спілкуванні з батьками. Дозволити дітям подивитися один на одного, на своїх батьків під новим кутом, що розкриває таланти.
Уроки інтерв'ю та есе дозволяють розвинути здібності майбутніх гуманітаріїв і дипломатів. Дитина, виконуючий роль «кореспондента» вчиться правильно формулювати свої запитання до запрошеному інтерв'юеру. Часто саме на таких заняттях осягаються ази дипломатії.
Продовжуємо навчатися, друзі! Пропоную ознайомитися з матеріалом викладеним на сайті Кунцівської ЗОШ на основі книги Пастушенко Н. М., Пастушенко Р. Я. Діагностування навченості: Гуманітарні дисципліни. — Львів: ВНТЛ, 2000.ДІАГНОСТУВАННЯ НАВЧЕНОСТІ ШКОЛЯРІВ З ІСТОРІЇ.
Завдання для Вас: які уміння учнів свідчитимуть про наявність принаймні поверхового розуміння здобутої історичної інформації? --Ніколаєнко Світлана Петрівна
Для гуманітарних дисциплін, зокрема для історії, можна виділити чотири рівні навченості, на кожному з яких навчальні досягнення учнів якісно різняться:
1. Рівень запам’ятовування і відтворення історичної інформації (механічного відтворення). На цьому рівні історична освіта школяра характеризується лише кількісними показниками.
2. Рівень розуміння історичної інформації (осмисленого відтворення). Для цього рівня характерним є виявлення учнем поверхових зв’язків між історичними фактами завдяки прочитаним, почутим висловлюванням та побаченим умовним чи образним зображенням.
3. Рівень застосування історичних знань (застосування стандартних умінь). Перебуваючи на цьому рівні, учень може виконати типові пізнавальні завдання, спираючись на відомі йому фактичні дані та алгоритми дій (шаблони, інструкції, пам’ятки).
4. Рівень перенесення (творчості). Учень самостійно «конструює» нові для нього історичні знання, використовуючи додаткові джерела фактичних даних та самостійно укладені на основі стандартних схеми дій.
Знайомимося з новою темою Використання програмових педагогічних засобів(ППЗ) на уроках та в позаурочний час. Завдання до теми, як завжди, на ваших персональних сторінках. З наказом МОН України Про затвердження тимчасових вимог до педагогічних програмних засобів від 15 травня 2006 року N 369 ви можете ознайомитись на сайті Асоціації підприємств інформаційних технологій України, перейшовши за посиланням Наказ МОНУ.
Завдання для Вас: на яких етапах уроку доцільно застосовувати ППЗ? --Ніколаєнко Світлана Петрівна
омп'ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: При поясненні (введення) нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі. При цьому комп'ютер виконує такі функції: 1. У функції вчителя комп'ютер являє собою: джерело навчальної інформації; наочний посібник; тренажер; засіб діагностики і контролю. 2. У функції робочого інструменту: засіб підготовки текстів, їх зберігання; графічний редактор; засіб підготовки виступів; обчислювальна машина великих можливостей. При проектуванні уроку вчитель може використовувати різні програмні продукти: 1. Мови програмування - за їх допомогою вчитель може скласти різні програмні продукти, які можна використовувати на різних етапах уроку, але їх застосування для викладача-предметника важко. Складання проекту за допомогою мови програмування вимагає спеціальних знань і навичок і великих трудовитрат. 2. Можливо при підготовці та проведенні уроку використання готових програмних продуктів (енциклопедій, навчальних програм і т.п.). Використання комп'ютерної технології при вивченні хімії в середній школі відкриває широкі можливості для створення та використання складного наочно-демонстраційного супроводу на уроці або при виконанні лабораторної роботи. Крім того, при повторенні пройденого матеріалу учень самостійно відтворює всі демонстраційні експерименти, які вчитель показував на уроці. При цьому він може перервати експеримент, зупинити його чи повторити ту частину, яка погано засвоїла. Такий підхід розвиває ініціативу і сприяє підвищенню інтересу учнів до досліджуваного предмета. 3. Значну допомогу при підготовці та проведенні уроків надає вчителю пакет Microsoft Office, який включає в себе крім відомого всім текстового процесора Word ще й систему баз даних Access і електронні презентації PowerPoint. 4. Система баз даних передбачає велику підготовчу роботу при складанні уроку, але в підсумку можна отримати ефективну і універсальну систему навчання та перевірки знань. 5. Текстовий редактор Word дозволяє підготувати роздатковий та дидактичний матеріал. 6. Електронні презентації дають можливість вчителю при мінімальній підготовці і незначних витратах часу підготувати наочність до уроку. Уроки, складені за допомогою PowerPoint видовищні і ефективні в роботі над інформацією.
Міжпредметні зв'язки на уроках історії та суспільних дисциплін Друзі, запрошую переглянути теоретичний матеріал за цим посиланням і виконати завдання, розміщені на ваших сторінках обговорення. Дякую і бажаю натхнення!
Завдання для Вас: наведіть приклад міжпредметних зв'язків, які Ви встановлюєте на своїх уроках --Ніколаєнко Світлана Петрівна
Наступна тема: Специфіка викладання історії Матеріал до неї ви знайдете за цим посиланням. Бажаю успіхів. Якщо виникнуть питання до мене, звертайтесь у розділі "Спілкування на моїй сторінці обговорення".
Завдання для Вас: які шляхи існують для створення проблемних ситуацій на уроках суспільних дисциплін? --Ніколаєнко Світлана Петрівна
Індивідуальні заняття
Шановні колеги! Під час індивідуальних занять зайдіть на головну сторінку цього сайту, перейдіть на сторінку порад і ознайомтесь з розділом "Корисні публікації". Там ви знайдете список сайтів з важливою для вчителів суспільних дисциплін інформацією та набір ікт інструментів для роботи з учнями! Вдалого вам використання!!! Будуть питання - звертайтеся. --Ніколаєнко Світлана Петрівна
Консультації
Шановні колеги! Під час консультації ви можете ставити мені запитання з методики викладання суспільних дисциплін тут.
У якості моєї консультації пропоную вам корисний матеріал з теми Кабінет історії
Кабінет історії на сайті вчителя історії КЗШ № 37 Пивовар С.В. --Ніколаєнко Світлана Петрівна