Відмінності між версіями «Обговорення користувача:Чечіль Юрій Миколайович»

Матеріал з HistoryPedia
Перейти до: навігація, пошук
(Сторінка очищена)
(Психологічні проблеми спілкування педагога з учнями: нова тема)
Рядок 1: Рядок 1:
 +
== Психологічні проблеми спілкування педагога з учнями ==
  
 +
У залежності від соціального середовища і психологічних особливостей людини відзначаються відмінності у рівні і форми його спілкування, повноті і глибині взаєморозуміння з іншими людьми. Існує чимало причин, що ускладнюють спілкування.
 +
Спілкуванню в колективі можуть перешкоджати соціальні, а головним чином психологічні бар'єри у свідомості людей. У першому випадку мається на увазі слабкість контактів, що викликається приналежністю до різних соціальних груп. У другому випадку комунікація виявляється недостатньо розвиненою через індивідуальних психологічних особливостей особистості - симпатії або антипатії, відкритості або скритності.
 +
Порушення взаєморозуміння між вихователем і дитиною зачіпає особистість останнього, отже, подолати бар'єр буває вкрай важко. Набагато легше попередити його виникнення. Для цього необхідно добре орієнтуватися в причинах появи психологічного бар'єру. Л. І. Божович в якості таких причин назвала такі
 +
 +
1. пропоноване вимога чуже досвіду дитини, його поглядам на навколишнє, його ставлення до того, що від нього вимагають;
 +
2. зіткнення двох (або декількох) суперечливих тенденцій, що виявляються у дитини;
 +
3. неуспіх у навчанні або у праці, якщо вони займають у житті дитини значне місце;
 +
4. розбіжність між можливостями дитини та її домаганнями, коли в разі високого рівня домагань і невисокої оцінки його успіхів у дитини виникає негативна емоційна реакція на вчителя, а саму оцінку дитина розглядає як несправедливу.
 +
Психологічний або смисловий бар'єр у спілкуванні - це розбіжність смислів висловленого вимоги, прохання, наказу для партнерів у спілкуванні, що створює перешкоду для їх порозуміння і взаємодії.
 +
Психологічні бар'єри виникають і в процесі спілкування вчителя з класом. Психолог В.А. Кан-Калик, спеціально вивчав педагогічне спілкування, серед інших називає такі бар'єри 
 +
- «Бар'єр» побоювання класу, характерний для початківців вчителів: вони непогано володіють матеріалом, добре підготувалися до уроку, але самадумка про безпосередній контакт з дітьми лякає їх, сковує творчу природу;
 +
- «Бар'єр» відсутності контакту: вчитель входить в клас і замість того, щоб швидко і оперативно організувати взаємодію з учнями, починає діяти «автономно»;
 +
- «Бар'єр» звуження функцій спілкування: педагог враховує лише інформаційні задачі спілкування, не зважаючи на соціально-перцептивні, взаімооотношенческіе функції спілкування;
 +
- «Бар'єр» негативної установки на клас, яка може сформуватися, часом, апріорно на основі думок інших вчителів, які працюють у цьому колективі, або в результаті власних педагогічних невдач;
 +
- «Бар'єр» минулого негативного досвіду спілкування з даним класом чи учнем;
 +
- «Бар'єр» неспівпадання установок - учитель приходить до задуму цікавого уроку, а клас байдужий, в результаті недосвідчений учитель роздратований;
 +
- «Бар'єр» побоювання педагогічних помилок (запізнитися на урок, не укластися в часі);
 +
- «Бар'єр» наслідування: молодий учитель наслідує манерам спілкування, діяльності іншого педагога, на якого він орієнтується, але не усвідомлює, що механічне перенесення чужого стилю спілкування на свою педагогічну індивідуальність неможливе.
 +
Процес подолання психологічних бар'єрів строго індивідуальний, але в ньому існують загальні моменти:
 +
-Спробуйте зафіксувати, чи немає у вас перерахованих вище бар'єрів у спілкуванні з учнями. Потім проаналізуйте ті сторони вашого спілкування зі школярами, які на вашу думку найбільше імпонують їм, а також ті, які викликають незадоволеність;
 +
-В процесі спілкування прагніть йти від стереотипів, явно заважають успішному взаємодії (манірність, дистанційність);
 +
-Спробуйте відповісти на таке запитання: «Яким бачать мене школярі?» Прагнете, щоб цей аналіз був найбільш адекватний реальному стану справ;
 +
-Намагайтеся не з'ясовувати стосунки з дітьми, а ретельно аналізувати, як вони розвиваються; усувайте небажані елементи, що ведуть до утворення бар'єрів.
 +
Психологічні бар'єри у спілкуванні виникають непомітно і спочатку можуть не усвідомлюватись учителем. Основний спосіб попередження психологічного бар'єру - розвиток самоконтролю власного стилю взаємин з учнями.

Версія за 12:21, 5 квітня 2016

Психологічні проблеми спілкування педагога з учнями

У залежності від соціального середовища і психологічних особливостей людини відзначаються відмінності у рівні і форми його спілкування, повноті і глибині взаєморозуміння з іншими людьми. Існує чимало причин, що ускладнюють спілкування. Спілкуванню в колективі можуть перешкоджати соціальні, а головним чином психологічні бар'єри у свідомості людей. У першому випадку мається на увазі слабкість контактів, що викликається приналежністю до різних соціальних груп. У другому випадку комунікація виявляється недостатньо розвиненою через індивідуальних психологічних особливостей особистості - симпатії або антипатії, відкритості або скритності. Порушення взаєморозуміння між вихователем і дитиною зачіпає особистість останнього, отже, подолати бар'єр буває вкрай важко. Набагато легше попередити його виникнення. Для цього необхідно добре орієнтуватися в причинах появи психологічного бар'єру. Л. І. Божович в якості таких причин назвала такі

1. пропоноване вимога чуже досвіду дитини, його поглядам на навколишнє, його ставлення до того, що від нього вимагають; 2. зіткнення двох (або декількох) суперечливих тенденцій, що виявляються у дитини; 3. неуспіх у навчанні або у праці, якщо вони займають у житті дитини значне місце; 4. розбіжність між можливостями дитини та її домаганнями, коли в разі високого рівня домагань і невисокої оцінки його успіхів у дитини виникає негативна емоційна реакція на вчителя, а саму оцінку дитина розглядає як несправедливу. Психологічний або смисловий бар'єр у спілкуванні - це розбіжність смислів висловленого вимоги, прохання, наказу для партнерів у спілкуванні, що створює перешкоду для їх порозуміння і взаємодії. Психологічні бар'єри виникають і в процесі спілкування вчителя з класом. Психолог В.А. Кан-Калик, спеціально вивчав педагогічне спілкування, серед інших називає такі бар'єри - «Бар'єр» побоювання класу, характерний для початківців вчителів: вони непогано володіють матеріалом, добре підготувалися до уроку, але самадумка про безпосередній контакт з дітьми лякає їх, сковує творчу природу; - «Бар'єр» відсутності контакту: вчитель входить в клас і замість того, щоб швидко і оперативно організувати взаємодію з учнями, починає діяти «автономно»; - «Бар'єр» звуження функцій спілкування: педагог враховує лише інформаційні задачі спілкування, не зважаючи на соціально-перцептивні, взаімооотношенческіе функції спілкування; - «Бар'єр» негативної установки на клас, яка може сформуватися, часом, апріорно на основі думок інших вчителів, які працюють у цьому колективі, або в результаті власних педагогічних невдач; - «Бар'єр» минулого негативного досвіду спілкування з даним класом чи учнем; - «Бар'єр» неспівпадання установок - учитель приходить до задуму цікавого уроку, а клас байдужий, в результаті недосвідчений учитель роздратований; - «Бар'єр» побоювання педагогічних помилок (запізнитися на урок, не укластися в часі); - «Бар'єр» наслідування: молодий учитель наслідує манерам спілкування, діяльності іншого педагога, на якого він орієнтується, але не усвідомлює, що механічне перенесення чужого стилю спілкування на свою педагогічну індивідуальність неможливе. Процес подолання психологічних бар'єрів строго індивідуальний, але в ньому існують загальні моменти: -Спробуйте зафіксувати, чи немає у вас перерахованих вище бар'єрів у спілкуванні з учнями. Потім проаналізуйте ті сторони вашого спілкування зі школярами, які на вашу думку найбільше імпонують їм, а також ті, які викликають незадоволеність; -В процесі спілкування прагніть йти від стереотипів, явно заважають успішному взаємодії (манірність, дистанційність); -Спробуйте відповісти на таке запитання: «Яким бачать мене школярі?» Прагнете, щоб цей аналіз був найбільш адекватний реальному стану справ; -Намагайтеся не з'ясовувати стосунки з дітьми, а ретельно аналізувати, як вони розвиваються; усувайте небажані елементи, що ведуть до утворення бар'єрів. Психологічні бар'єри у спілкуванні виникають непомітно і спочатку можуть не усвідомлюватись учителем. Основний спосіб попередження психологічного бар'єру - розвиток самоконтролю власного стилю взаємин з учнями.