Відмінності між версіями «Обговорення користувача:Сидоренко Ірина Валеріївна»

Матеріал з HistoryPedia
Перейти до: навігація, пошук
(Створена сторінка: '''''Психологія особистості: управління процесом розвитку та формування особистост...)
 
(Психологія)
 
(не показано 14 проміжних версій цього учасника)
Рядок 1: Рядок 1:
        '''''Психологія особистості: управління процесом розвитку та формування особистості учня'''''
+
===Психологія===
 +
                   
  
Психологічна концепція особистості знаходиться у процесі постійного розвитку. Найбільші досягнення  у  цій  галузі  припадають  на  початок  20 століття і пов’язані з іменами таких зарубіжних та вітчизняних учених, як А. Адлер, Ж. Піаже, З. Фрейд, С. Холл, В. Штерн, П. П. Блонський, Л. С. Виготський.
+
                  '''Психологія особистості: управління процесом розвитку та формування особистості учня'''
  
У наступні роки свій вклад у розуміння різних аспектів психології особистості     внесли      як    вітчизняні    психологи:    Б. Г. Ананьєв,  Л. І. Божович,  А. НЛеонтьєв,  А. В. Петровський,  Г. С. Костюк, С. Л. Рубінштейн, Д. Б. Ельконін, так і визначні представники зарубіжної психології: Е. Фромм, Е. Еріксон, Б. Ф. Скіннер, Р. Б. Кеттел, Р. Мей та інші.  
+
'''''План'''''
 +
 
 +
1. Автори-розробники питань з психології особистості.  
 +
 
 +
2. Визначення поняття онтогенез.  
 +
 
 +
3. Індивід – людина як біологічна істота.  
 +
 
 +
4. Особистість як свідомий суб’єкт предметної діяльності та активний діяч соціального прогресу суспільства.  
 +
 
 +
5. Якості особистості. Основні прояви особистісного становлення дитини у різних вікових періодах.  
 +
 
 +
6. Вивчення особистості учня засобами навчального предмету.  
 +
 
 +
7. Комплексний психолого-педагогічний моніторинг: управління розвитком особистості учня у навчально-виховному процесі
 +
 
 +
'''''Рекомендована література'''''
 +
 
 +
1. Бех І. Д. Виховання підростаючої особистості на засадах нової методології // Педагогіка і психологія. – 1999. – № 3. – С. 5-12.
  
Свій погляд щодо психології особистості запропонували представники гуманістичної психології. Найбільш відомими розробниками  даного напрямку є  американські  психологи  А. Маслоу, К. Роджерс, Г. Олпорт.
 
Однак, незважаючи на значні результати цих досліджень, єдиного розуміння щодо поданої проблеми не досягнуто. На цей час немає достатньо розробленої, єдиної концепції особистості та її формування. Загальні положення про особистість авторами по-різному інтерпретуються, систематизуються, узагальнюються. Поняття «особистість» підмінюється поняттям «індивід» і навпаки. Але психологічна наука, вивчаючи людину, називає її по-різному, у залежності від цілей та аспектів цього вивчення Поняття «людина» має більш широке значення та включає у собі біологічний та соціальний компоненти. Категорії «організм» та «індивід» несуть у собі біологічну, а «особистість» соціальну сутність.
 
Коли індивід свідомо та цілеспрямовано виконує певну діяльність (розумову чи фізичну, теоретичну чи практичну), пізнає та перетворює у процесі цієї діяльності навколишній світ, то його вже називають суб’єктом. Кожен індивід володіє неповторною своєрідністю фізичних та психічних особливостей. Розглядаючи чи вивчаючи ці особливості, психологи говорять про індивідуальність людини.
 
Про особистість говорять, коли людину розглядають як члена певного суспільства, як суб’єкта людських відносин та свідомої діяльності. Особистість – це індивід з особливою соціальною якістю, котра проявляється в суспільстві у процесі засвоєння суспільних відносин.
 
Під поняттям особистість у психології розуміють системну соціальну якість набуту індивідом предметною діяльністю і спілкуванням, та характерний рівень і якість представленості суспільних відносин у індивіді. Коли виділяють поняття особистість, то підкреслюють суспільну лінію та соціальні функції даної людини, яка вважається особистістю у силу розвитку у неї певних якостей.
 
Таким чином, особистістю у психології називається системна соціально-психологічна властивість людини, яка формується та розвивається у процесі засвоєння різних видів діяльності та спілкування у суспільстві. Особистість існує у середовищі різноманітних характерних для суспільства відносин.
 
Маючи свідомість, людина орієнтується у складній системі взаємовідносин, вступає у взаємодію, усвідомлює себе, порівнює з іншими, переживає успіхи та невдачі. У процесі зростання у неї розвиваються соціальні якості (погляди, переконання, свідоме ставлення до людей та своєї діяльності).
 
У зв’язку з цим, постає питання, у якому віці з’являється той рівень, коли людина набуває якостей необхідних для її прояву як особистості, як відбувається розвиток людини в онтогенезі, які компоненти входять до структури особистості.
 
Форми самореалізації особистості розглядаються, виходячи з того, що особистість є цілісною системою, тобто особистість варто розглядати як цілісність, що не зводиться до суми частин, які її утворюють; властивості особистості не можуть бути виведені з якої-небудь однієї форми її реалізації; особистість характеризується структурністю, у якій форми її реалізації є упорядкованими; тому варто враховувати різнохарактерність її зв’язку із середовищем та ієрархічність самого соціального середовища. Це пояснює множинність підходів при розгляді структури особистості.
 
Особистість – це дуже складна система. Для того, щоб її вивчати, потрібно розуміти, на які компоненти у структурі особистості необхідно звертати увагу, які з них є визначальними. Структура особистості – стійкий зв’язок всіх сторін особистості, як цілісного формування. Щодо структури особистості існує багато моделей, теорій різних авторів.
 
У аналізі структури особистості при гуманістичному підході акцент зроблено на мотиваційну сферу та сферу потреб дитини, на виникнення та функціонування в її системі стійких ціннісних орієнтацій, моральних настанов, а також на подальше перетворення цієї системи під впливом умов життя. Головне питання, що розглядається та вирішується при цьому, полягає у тому, щоб з’ясувати, як відбувається засвоєння дітьми тих або інших моральних цінностей на різних етапах індивідуального розвитку у залежності від соціальних умов, що складаються.
 
Структурний аналіз поняття «особистість» показує, що особистість – це система, яка являє собою саморозвиваюче ціле, що у процесі свого індивідуального розвитку проходить послідовно етапи ускладнення та диференціації. Для особистості властивий постійний розвиток, у ході якого відбуваються якісні зміни як всієї системи, так і окремих її структурних елементів. Для того, щоб цілеспрямовано формувати особистість учня, потрібно знати загальні закономірності розвитку особистості, а також умови, за яких цей розвиток відбувається.
 
Людина народжується та живе у людському оточенні, у світі предметів, створених людиною, у яких зафіксовано досвід суспільної практики людства. Досвід цей дитина отримує готовим і відразу з моменту народження вступає у дію з ним. Розвиток людини являє собою процес оволодіння цим досвідом як онтогенестичного, тобто індивідуального її становлення.
 
Психологічна наука сьогодні оперує декількома термінами для характеристики індивідуального розвитку. Найчастіше вживається поняття «онтогенез». Онтогенез є індивідуальним розвитком людини як організму із закладеною у ньому філогенетичною програмою. Цією програмою визначається тривалість життя, послідовна зміна вікових стадій, вирішальних моментів цілісності людського організму: зачаття, народження, дозрівання, зрілості, старіння, старості.
 
Гуманістична теорія особистості, якщо представляти її узагальнено, відображена у поняттях самоактуалізація та самореалізація, зображує процес особистісного розвитку дитини як знаходження людиною певного свідомого та високого сенсу існування, а також властивості бути та ставати особистістю.
 
Основні етапи процесу становлення особистості припадають на час перебування дитини у навчальних закладах (дитячий садок, школа, вуз). Формування особистості є ділом обізнаних на віковій психології та методологічно озброєних вихователів професіоналів. Професійна майстерність педагога включає у себе компетенції відносно управління розвитку та формування особистості людини.
 
Специфіка педагогічних цілей щодо розвитку загальних компетенцій полягає у тому, що вони формуються не у вигляді дій педагога, а з погляду результатів діяльності того, кого навчають, з погляду ефектів його просування та розвитку у процесі засвоєння певного соціального досвіду.
 
Педагогу потрібно враховувати у своїй роботі знання щодо механізмів, факторів, закономірностей становлення особистості й тим самим сприяти створенню оптимальних умов для розвитку кожного учня.
 
Становлення – це переважно перехід від зовнішньодетермінованого до внутрішньодетермінованого у структурі індивіда, який вибудовує свою життєдіяльність у контексті власного особистісного розвитку. Процес формування особистості, як правило є початковим етапом становлення особистісних властивостей людини.
 
Рекомендована література
 
1. Бех І. Д. Виховання підростаючої особистості на засадах нової методології // Педагогіка і психологія. – 1999. – № 3. – С. 5 – 12.
 
 
2. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. – М.: Просвещение, 1968. – 464 с.
 
2. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. – М.: Просвещение, 1968. – 464 с.
 +
 
3. Костюк Г. С. Навчально–виховний процес і психічний розвиток особистості / За ред. Л. М. Проколієнко. – К.: Рад. шк., 1989. – 608 с.
 
3. Костюк Г. С. Навчально–виховний процес і психічний розвиток особистості / За ред. Л. М. Проколієнко. – К.: Рад. шк., 1989. – 608 с.
 +
 
4. Максименко  С.  Особистість:  генетичний  аспект  // Психолог.  –  2003.  – № 18 – 19. – С. 1 – 24 (вкладка).
 
4. Максименко  С.  Особистість:  генетичний  аспект  // Психолог.  –  2003.  – № 18 – 19. – С. 1 – 24 (вкладка).
5. Платонов К. К. Структура и развитие личности /Отв. ред. А. Д. Глоточкин. – М.: «Наука», 1986. – 254с.
+
 
6. Психология    формирования    и    развития    личности    /Под  ред.  Л. И. Анцыферова. – М.: Педагогика, 1987. – 238 с.
+
5. Платонов К. К. Структура и развитие личности / Отв. ред. А. Д. Глоточкин. – М.: «Наука», 1986. – 254 с.
7. Психология развивающейся личности / Под ред. А. В. Петровского. – М.: Педагогика, 1987. – 238с.
+
 
 +
6. Психология    формирования    и    развития    личности    / Под  ред.  Л. И. Анцыферова. – М.: Педагогика, 1987. – 238 с.
 +
 
 +
7. Психология развивающейся личности / Под ред. А. В. Петровского. – М.: Педагогика, 1987. – 238 с.
 +
 
 
8. Психология человека от рождения до смерти / Под общ. ред. А. А.Реан. – СПб.: прайм-Еврознак, 2001. – 656 с.
 
8. Психология человека от рождения до смерти / Под общ. ред. А. А.Реан. – СПб.: прайм-Еврознак, 2001. – 656 с.
9. Сидоренко І. В. Вивчення особистості учня в процесі особистісно орієнтованого навчання // Професіоналізм педагога в котексті європейського вибору України Міжнародна 7 конференція.- Ялта: РВНЗ "Кримський гуманітарний університет", 2010. – С.94-97.
+
 
10. Сидоренко І. В. Психологія особистості: управління процесом розвитку та формування особистості учня. – Суми: «Ризографцентр», 2011. – 100 с.
+
9. Сидоренко І. В. Особливості організації комплексного психолого-педагогічного моніторингу особистості учня // Освіта Сумщини. – 2016. – № 1(29). – С. 25-26.
11. Сидоренко І. В. Психолого-педагогічне вивчення особистості у навчально-виховному процесі / Актуальні проблеми діяльності психологічної служби системи освіти: Матер. Всеукр. наук-практ. конф. – Суми: Нота Бене, 2006. – С. 97 99.
+
 
12. Сидоренко І. В. Теоретичне обґрунтування психологічної концепції особистості // Педагогічна Сумщина. – 2008. – № 3 .- С.27-29.
+
10. Сидоренко І. В. Вивчення особистості учня в процесі особистісно орієнтованого навчання // Професіоналізм педагога в котексті європейського вибору України Міжнародна 7 конференція. Ялта: РВНЗ «Кримський гуманітарний університет», 2010. – С. 94-97.
13. Сидоренко І. В., Панченко С. М. Вивчення особистості учня засобами комплексного психолого-педагогічного моніторингу // Психолог. – 2007.- № 47 (287).- С. 4-9.
+
 
14. Фрейджер Р., Фейдимен Д. Личность: теории, эксперименты, упражнения. – СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2001. – 864 с.
+
11. Сидоренко І. В. Особистість у філософських концепціях, їх зв'язок з іншими науками // Освіта Сумщини. – 2010. – № 1. – С. 41-42.
 +
 
 +
12. Сидоренко І. В. Природа та сутність людини: історично-філософські та соціальні аспекти // Інновації як чинник суспільного розвитку: теорія та практика: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Суми: РВВ СОІППО, 2010. – С. 102-103.
 +
 
 +
13. Сидоренко І.В. Психологія особистості: сутність проблеми та тенденції // Особистість, суспільство, політика: Матер. IV Міжнар. наук.-практ. конф. / упоряд. С. Терепищий. – Люблін: WSEI, 2016. – С. 65-68.
 +
 
 +
14. Сидоренко І. В. Психологія особистості: управління процесом розвитку та формування особистості учня. Суми: «Ризографцентр», 2011. – 100 с.
 +
 
 +
15. Сидоренко І. В. Психологічна концепція особистості у науковій проекції  // ОсвітаСумщини. – 2016. – № 3. – С. 31-33.
 +
 
 +
16. Сидоренко І. В. Філософська теорія особистості про соціально-біологічну природу людини // Освіта Сумщини. – 2010. – № 2. – С. 44-45.
 +
 
 +
17. Сидоренко І. В., Панченко С. М. Вивчення особистості учня засобами комплексного психолого-педагогічного моніторингу // Психолог. – 2007. № 47 (287). С. 4-9.
 +
 
 +
18. Фрейджер Р., Фейдимен Д. Личность: теории, эксперименты, упражнения. – СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2001. – 864 с.
 +
 
 +
 
 +
                                  '''Психологічні аспекти роботи з обдарованими дітьми'''
 +
 
 +
'''''План'''''
 +
 
 +
1. Сутність поняття обдарованість.
 +
 +
2. Типи обдарованості. Визначення видів обдарованості.
 +
 +
3. Основні показники креативності.
 +
 
 +
4. Звязок інтелекту та креативності.
 +
 
 +
5. Рівень навчальних досягнень обдарованих учнів.
 +
 
 +
'''''Рекомендована література'''''
 +
 
 +
1. Барташников А. А., Барташникова И. А. Учись мыслить. – Х.: Фолио, 1998. – 480 с.
 +
 
 +
2. Гильбух Ю.З. Внимание: одаренные дети. – М: Знание, 1991. – 80 с.
 +
 
 +
3. Дружинин В. Н. Психология общих способностей. – СПб.: Питер, 2000. – 368 с.
 +
 
 +
4. Журавльова Т. Г. Обдаровані діти: індивідуально-психологічні особливості та проблеми навчання. – Управління школою. – 2002. – №7. – С. 15-18.
 +
 
 +
5. Костюк Г. С. Навчально–виховний процес і психічний розвиток особистості / За ред. Л. М. Проколієнко. – К.: Рад. шк., 1989. – 608 с.
 +
 
 +
6. Майерс Д. Социальная психология. – СПб.: Питер, 2002. – 688 с.
 +
 
 +
7. Мелхорн Г., Мелхорн X. Г. Гениями не рождаются. – М.: Просвещение, 1989. – С. 99.
 +
 
 +
8. Одаренные дети: Пер. с англ./  Общ. ред. Г. В. Бурменской и В. М. Слуцкого. – М.: Просвещение, 1991. – 111 с.
 +
 
 +
9. Рибальченко В. В., Юрін О. М., Перелюбська А. М. Організація роботи з обдарованими і здібними учнями: проблеми і шляхи розвязання. – Управління школою. – №7. – 2002. – С. 19-26.
 +
 
 +
10. Ротенберг В. С., Бондаренко С. М. Мозг. Обучение. Здоровье. – М.: Просвещение, 1989.
 +
 
 +
11. Сидоренко І. В. Виявлення обдарованих дітей: психолого-педагогічні підходи // Освіта Сумщини. – 2009. – № 3. – С. 56-58.
 +
 
 +
12. Сидоренко І. В. Інтелект та креативність: сутність проблеми та особливості взаємозв'язку // Освіта Сумщини. – 2015. – № 2. – С. 9-12.
 +
 
 +
13. Сидоренко І. В. Обдарованість як предмет психолого-педагогічного аналізу // Педагогічна Сумщина. – 2007. – № 4. – С. 56-58.
 +
 
 +
14. Сидоренко І. В., Панченко С. М.  Здібності, обдарованість, талант, геніальність: психологія взаємозвязку  та відмінностей // Обдаровані діти: Діагностика та супровід /  Упоряд. Т. Червонна. – К.: Шк. світ, 2008. – С. 4-12.
 +
 
 +
15. Сидоренко І. В. Творче мислення педагогів та учнів: взаємозв’язок, сучасні підходи з активізації та розвитку // Освіта Сумщини. – 2014. – № 4. – С. 62-64.
 +
 
 +
 
 +
 
 +
                                          '''Психологічні аспекти гендерної освіти'''
 +
 
 +
'''''План'''''
 +
 
 +
1. Зміст поняття «гендер».
 +
 
 +
2. Фактори, що призводять до гендерних відмінностей.
 +
 
 +
3. Вікові етапи з формування статеворольової ідентичності.
 +
 
 +
4. Моделі організації шкільного навчання.
 +
 
 +
'''''Рекомендована література'''''
 +
 
 +
1. Берн Ш. Гендерная психология. – СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2001. – 320 с.
 +
 
 +
2. Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины. – СПб.: Питер, 2002. – 544 с.
 +
 
 +
3. Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины. – http:// bookap.info/ genpsy/ ilyin/ gl1.shtm.
 +
 
 +
4. Кон И. С. Психология половых различий // Вопросы психологии. – 1981. – № 2. – С. 47-57.
 +
 
 +
5. Кононко О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві). – К.: 1998.
 +
 
 +
6. Либин А. В. Половые различия: биологическая эволюция и социальные традиции // Дифференциальная психология. – М.: Смысл, 1999.
 +
 
 +
7. Майерс Д. Социальная психология. – СПб.: Питер, 2001. – 752 с.
 +
 
 +
8. Сидоренко І. В.  Соціально-психологічні чинники виникнення гендерного підходу в освіті // Освіта Сумщини. – 2012. – № 4.- С. 39-41
 +
 
 +
9. Сидоренко И. В. Формирование гендерного подхода в образовании в контексте социально-педагогического анализа преемственности ценностей // Социокультурные механизмы преемственности ценностей: материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (г. Иркутск, 16-17 ноября 2012 г.). – М. : Культурная революция, 2012. –  С. 173-182
 +
 
 +
10. Сидоренко І. В. Формування гендерного підходу в освіті: психолого-педагогічний аналіз проблеми // Освіта Сумщини. – 2013. – № 1.- С. 15-17
 +
 
 +
11. Титаренко Т. М. Такие разные дети. – К.: Рад. школа, 1989. – 144 с.
 +
 
 +
12. Хамитов Н. Философия и психология пола. – К.: Ника-Центр, 2001. – 224 с.
 +
 
 +
13. Хрипкова А. Г., Колесов Д. В. Девочка – подросток – девушка. – М.: Просвещение, 1981.
 +
 
 +
14. Хрипкова А. Г., Колесов Д. В. Мальчик – подросток – юноша. – М.: Просвещение, 1982.
 +
 
 +
15. Юферева Т. Образы мужчин и женщин в сознании подростков // Вопросы психологии. – 1985. – № 3. – С. 137-146.
 +
 
 +
 
 +
                    '''Тестування як психолого-педагогічний засіб оцінювання якості навчальних досягнень учнів'''
 +
 
 +
'''''План'''''
 +
 
 +
1. Роль тестування як засобу оцінювання якості навчальних досягнень учнів на сучасному етапі реформування освіти.
 +
 
 +
2. Використання методу запитань у діяльності педагога.
 +
 
 +
3. Формати тестових завдань.
 +
 
 +
4. Технологія складання тестових завдань.
 +
 
 +
'''''Рекомендована література'''''
 +
 
 +
1. Аванесов В. С. Композиция тестовых заданий. – М.: Центр тестирования, 2002.  – 240 с.
 +
 
 +
2. Аванесов B.C. Научные проблемы тестового контроля знаний. М.: Исследовательский центр, 1994. – 135 с.
 +
 
 +
3. Бурлачук Л. Ф., Морозов С. М.  Словарь-справочник по психодиагностике. – СПб: Питер Ком, 1999. – 528 с.
 +
 
 +
4. Шпильовий В. Д., Жида В. Г. Створення тестів для проведення тестового контролю якості підготовки. – Луганськ: Вид-во Східноукр. держ. ун-ту, 1997. – 78 с.
 +
 
 +
5. Розенберг  Н. М. Проблемы измерения в дидактике. – К.: Вищ. шк., 1979. – 176 с.
 +
 
 +
6. Сидоренко І. В. Комп'ютерне тестування студентів як засіб удосконалення навчального процесу у вищому навчальному закладі // Освіта Сумщини. – 2010. – № 4. – С. 47-48.
 +
 
 +
7. Майоров А. Н. Теория и практика создания тестов для системы образования. – М.: Народное образование, 2000. – 352 с.
 +
 
 +
8. Татур А. О. и др. Стандарты и тесты в образовании. – М.: МИФИ, 1995. – 48 с.

Поточна версія на 12:54, 27 лютого 2017

Психологія

                  Психологія особистості: управління процесом розвитку та формування особистості учня

План

1. Автори-розробники питань з психології особистості.

2. Визначення поняття онтогенез.

3. Індивід – людина як біологічна істота.

4. Особистість як свідомий суб’єкт предметної діяльності та активний діяч соціального прогресу суспільства.

5. Якості особистості. Основні прояви особистісного становлення дитини у різних вікових періодах.

6. Вивчення особистості учня засобами навчального предмету.

7. Комплексний психолого-педагогічний моніторинг: управління розвитком особистості учня у навчально-виховному процесі

Рекомендована література

1. Бех І. Д. Виховання підростаючої особистості на засадах нової методології // Педагогіка і психологія. – 1999. – № 3. – С. 5-12.

2. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. – М.: Просвещение, 1968. – 464 с.

3. Костюк Г. С. Навчально–виховний процес і психічний розвиток особистості / За ред. Л. М. Проколієнко. – К.: Рад. шк., 1989. – 608 с.

4. Максименко С. Особистість: генетичний аспект // Психолог. – 2003. – № 18 – 19. – С. 1 – 24 (вкладка).

5. Платонов К. К. Структура и развитие личности / Отв. ред. А. Д. Глоточкин. – М.: «Наука», 1986. – 254 с.

6. Психология формирования и развития личности / Под ред. Л. И. Анцыферова. – М.: Педагогика, 1987. – 238 с.

7. Психология развивающейся личности / Под ред. А. В. Петровского. – М.: Педагогика, 1987. – 238 с.

8. Психология человека от рождения до смерти / Под общ. ред. А. А.Реан. – СПб.: прайм-Еврознак, 2001. – 656 с.

9. Сидоренко І. В. Особливості організації комплексного психолого-педагогічного моніторингу особистості учня // Освіта Сумщини. – 2016. – № 1(29). – С. 25-26.

10. Сидоренко І. В. Вивчення особистості учня в процесі особистісно орієнтованого навчання // Професіоналізм педагога в котексті європейського вибору України Міжнародна 7 конференція. – Ялта: РВНЗ «Кримський гуманітарний університет», 2010. – С. 94-97.

11. Сидоренко І. В. Особистість у філософських концепціях, їх зв'язок з іншими науками // Освіта Сумщини. – 2010. – № 1. – С. 41-42.

12. Сидоренко І. В. Природа та сутність людини: історично-філософські та соціальні аспекти // Інновації як чинник суспільного розвитку: теорія та практика: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Суми: РВВ СОІППО, 2010. – С. 102-103.

13. Сидоренко І.В. Психологія особистості: сутність проблеми та тенденції // Особистість, суспільство, політика: Матер. IV Міжнар. наук.-практ. конф. / упоряд. С. Терепищий. – Люблін: WSEI, 2016. – С. 65-68.

14. Сидоренко І. В. Психологія особистості: управління процесом розвитку та формування особистості учня. – Суми: «Ризографцентр», 2011. – 100 с.

15. Сидоренко І. В. Психологічна концепція особистості у науковій проекції // ОсвітаСумщини. – 2016. – № 3. – С. 31-33.

16. Сидоренко І. В. Філософська теорія особистості про соціально-біологічну природу людини // Освіта Сумщини. – 2010. – № 2. – С. 44-45.

17. Сидоренко І. В., Панченко С. М. Вивчення особистості учня засобами комплексного психолого-педагогічного моніторингу // Психолог. – 2007. – № 47 (287). – С. 4-9.

18. Фрейджер Р., Фейдимен Д. Личность: теории, эксперименты, упражнения. – СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2001. – 864 с.


                                 Психологічні аспекти роботи з обдарованими дітьми 

План

1. Сутність поняття обдарованість.

2. Типи обдарованості. Визначення видів обдарованості.

3. Основні показники креативності.

4. Звязок інтелекту та креативності.

5. Рівень навчальних досягнень обдарованих учнів.

Рекомендована література

1. Барташников А. А., Барташникова И. А. Учись мыслить. – Х.: Фолио, 1998. – 480 с.

2. Гильбух Ю.З. Внимание: одаренные дети. – М: Знание, 1991. – 80 с.

3. Дружинин В. Н. Психология общих способностей. – СПб.: Питер, 2000. – 368 с.

4. Журавльова Т. Г. Обдаровані діти: індивідуально-психологічні особливості та проблеми навчання. – Управління школою. – 2002. – №7. – С. 15-18.

5. Костюк Г. С. Навчально–виховний процес і психічний розвиток особистості / За ред. Л. М. Проколієнко. – К.: Рад. шк., 1989. – 608 с.

6. Майерс Д. Социальная психология. – СПб.: Питер, 2002. – 688 с.

7. Мелхорн Г., Мелхорн X. Г. Гениями не рождаются. – М.: Просвещение, 1989. – С. 99.

8. Одаренные дети: Пер. с англ./ Общ. ред. Г. В. Бурменской и В. М. Слуцкого. – М.: Просвещение, 1991. – 111 с.

9. Рибальченко В. В., Юрін О. М., Перелюбська А. М. Організація роботи з обдарованими і здібними учнями: проблеми і шляхи розвязання. – Управління школою. – №7. – 2002. – С. 19-26.

10. Ротенберг В. С., Бондаренко С. М. Мозг. Обучение. Здоровье. – М.: Просвещение, 1989.

11. Сидоренко І. В. Виявлення обдарованих дітей: психолого-педагогічні підходи // Освіта Сумщини. – 2009. – № 3. – С. 56-58.

12. Сидоренко І. В. Інтелект та креативність: сутність проблеми та особливості взаємозв'язку // Освіта Сумщини. – 2015. – № 2. – С. 9-12.

13. Сидоренко І. В. Обдарованість як предмет психолого-педагогічного аналізу // Педагогічна Сумщина. – 2007. – № 4. – С. 56-58.

14. Сидоренко І. В., Панченко С. М. Здібності, обдарованість, талант, геніальність: психологія взаємозвязку та відмінностей // Обдаровані діти: Діагностика та супровід / Упоряд. Т. Червонна. – К.: Шк. світ, 2008. – С. 4-12.

15. Сидоренко І. В. Творче мислення педагогів та учнів: взаємозв’язок, сучасні підходи з активізації та розвитку // Освіта Сумщини. – 2014. – № 4. – С. 62-64.


                                          Психологічні аспекти гендерної освіти

План

1. Зміст поняття «гендер».

2. Фактори, що призводять до гендерних відмінностей.

3. Вікові етапи з формування статеворольової ідентичності.

4. Моделі організації шкільного навчання.

Рекомендована література

1. Берн Ш. Гендерная психология. – СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2001. – 320 с.

2. Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины. – СПб.: Питер, 2002. – 544 с.

3. Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины. – http:// bookap.info/ genpsy/ ilyin/ gl1.shtm.

4. Кон И. С. Психология половых различий // Вопросы психологии. – 1981. – № 2. – С. 47-57.

5. Кононко О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві). – К.: 1998.

6. Либин А. В. Половые различия: биологическая эволюция и социальные традиции // Дифференциальная психология. – М.: Смысл, 1999.

7. Майерс Д. Социальная психология. – СПб.: Питер, 2001. – 752 с.

8. Сидоренко І. В. Соціально-психологічні чинники виникнення гендерного підходу в освіті // Освіта Сумщини. – 2012. – № 4.- С. 39-41

9. Сидоренко И. В. Формирование гендерного подхода в образовании в контексте социально-педагогического анализа преемственности ценностей // Социокультурные механизмы преемственности ценностей: материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (г. Иркутск, 16-17 ноября 2012 г.). – М. : Культурная революция, 2012. – С. 173-182

10. Сидоренко І. В. Формування гендерного підходу в освіті: психолого-педагогічний аналіз проблеми // Освіта Сумщини. – 2013. – № 1.- С. 15-17

11. Титаренко Т. М. Такие разные дети. – К.: Рад. школа, 1989. – 144 с.

12. Хамитов Н. Философия и психология пола. – К.: Ника-Центр, 2001. – 224 с.

13. Хрипкова А. Г., Колесов Д. В. Девочка – подросток – девушка. – М.: Просвещение, 1981.

14. Хрипкова А. Г., Колесов Д. В. Мальчик – подросток – юноша. – М.: Просвещение, 1982.

15. Юферева Т. Образы мужчин и женщин в сознании подростков // Вопросы психологии. – 1985. – № 3. – С. 137-146.


                    Тестування як психолого-педагогічний засіб оцінювання якості навчальних досягнень учнів

План

1. Роль тестування як засобу оцінювання якості навчальних досягнень учнів на сучасному етапі реформування освіти.

2. Використання методу запитань у діяльності педагога.

3. Формати тестових завдань.

4. Технологія складання тестових завдань.

Рекомендована література

1. Аванесов В. С. Композиция тестовых заданий. – М.: Центр тестирования, 2002. – 240 с.

2. Аванесов B.C. Научные проблемы тестового контроля знаний. М.: Исследовательский центр, 1994. – 135 с.

3. Бурлачук Л. Ф., Морозов С. М. Словарь-справочник по психодиагностике. – СПб: Питер Ком, 1999. – 528 с.

4. Шпильовий В. Д., Жида В. Г. Створення тестів для проведення тестового контролю якості підготовки. – Луганськ: Вид-во Східноукр. держ. ун-ту, 1997. – 78 с.

5. Розенберг Н. М. Проблемы измерения в дидактике. – К.: Вищ. шк., 1979. – 176 с.

6. Сидоренко І. В. Комп'ютерне тестування студентів як засіб удосконалення навчального процесу у вищому навчальному закладі // Освіта Сумщини. – 2010. – № 4. – С. 47-48.

7. Майоров А. Н. Теория и практика создания тестов для системы образования. – М.: Народное образование, 2000. – 352 с.

8. Татур А. О. и др. Стандарты и тесты в образовании. – М.: МИФИ, 1995. – 48 с.