Теорія та методика фахової дисципліни Сергієнко М.Г
Зміст
Інтерактивні практичні заняття
Міжпредметні зв'язки на уроках історії та суспільних дисциплін Така цікава і благодатна тема! Друзі, запрошую переглянути теоретичний матеріал за цим посиланням і виконати наступні завдання:
- Як Ви розумієте поняття "міжпредметні зв'язки"?
- Наведіть приклади з досвіду Вашої роботи часткової та повної інтеграції міжпредметних зв'язків
Дякую і бажаю натхнення! --Адміністратор (обговорення) 08:50, 19 березня 2015 (EET)
Мої відповіді
1)Міжпредметні зв'язки - це зв'язки між навчальними програмами різних дисциплін на рівні навчальних занять(уроків,факультативів тощо),які зумовлені спільною дидактичною метою.--Сергієнко Марина Григорівна (обговорення) 23:09, 22 травня 2015 (EEST)
2) На уроках історії України широко впроваджую матеріали із всесвітньої історії, основ правознавства, зарубіжної літератури, географії, української літератури тощо.
Синхронне планування та проведення уроків з історії України та всесвітньої історії дають можливість послідовно і глибоко засвоювати програмовий матеріал з цих дисциплін. Так, реформи Марії Терези та Йосифа II, проведені у володіннях австрійських Габсбургів у XVIII ст, безумовно, позитивно вплинули на розвиток культури у західноукраїнських землях, на відміну від Наддніпрянської України. З темою і «Російська імперія у другій половині XVIII ст.» тісно переплітається історичний матеріал курсу історії України.
У 7 класі в курсі всесвітньої історії учні, вивчаючи тему «Середньовічне місто», знайомляться з тим, коли і які міста отримали магдебурзьке право в Україні. Міжпредметні зв'язки історії і правознавства дозволяють окреслити форми держав, які вивчаються, дати громадянську оцінку етапам становлення української державності, пам'яткам правової культури України.
На уроках історії використовую поняття: «форма правління», «форма державного устрою, політичного режиму», «закон», «договір», «держава», «конституція», «право» та інші.
При вивченні буржуазної революції в Англії і війни за незалежність в англійських колоніях та утворення США можна запропонувати учням порівняти форми держави у Великобританії та США. Зіставлення станової монархії XVII ст. у Московській державі та абсолютної монархії Російської імперії у XVIII ст. сприяє розумінню учнями причин посилення влади монарха в Росії, а також обмеження прав автономії Гетьманської України, а в подальшому її повної ліквідації.
Характеризуючи систему управління Запорозької Січі, обов'язково пригадуємо інформацію про республіканський лад у Римі. Елементи правових знань, отриманих на уроках історії, створюють сприятливі підвалини для вивчення основ правознавства в наступних класах. Використання міжпредметних зв'язків з українською та зарубіжною літературою сприяє вихованню духовності, формуванню літературно-історичного інтересу. Література не висвітлює історію документально. Але конкретні образи, події, змальовані рукою не науковця, а Митця, краще закарбовуються в пам'яті, мають духовний заряд, сприймаються не лише розумом, а й серцем. Крім того, можу сподіватися, що учні бажають більше дізнатися про автора, прочитати весь твір. Вивчаючи тему «Національно-визвольна війна українського народу проти Речі Посполитої сер. XVII ст. Відродження Української держави», використовую уривки творів Петра Панча «Гомоніла Україна», Н. Рибака «Переяславська Рада», В. Кулаковського «Максим Кривоніс», П. Загребельного «Я, Богдан», Я. Качури «Іван Богун» та інші.
Програмовий матеріал з теми «Виникнення та розквіт Київської Русі» (7 клас) засвоюється глибше, якщо на уроках працюю з уривками творів С. Скляренка «Святослав», «Володимир», Р. Іванченко «Гнів Перуна», П. Загребельного «Диво» тощо. Історія в художньо-літературних образах виховує почуття патріотизму, поваги до історичного минулого пращурів.--Сергієнко Марина Григорівна (обговорення) 23:16, 22 травня 2015 (EEST)